Učitelj

НАШЕ ШКОЛЕ У ИСТОЧНОЈ СРБНЈИ 485

Изнев горње писмене саставе ми смо хтели најпре очигледно“ да утврдимо, да у многим утраквистичким школама нема успеха, али смо у исто време хтели да уверимо ону г.г. наставнике који верују, да се не може постићи успех у овим школама, дасуу великој заблуди. Добра воља и вредноћа могу све да постигну, и ми имамо примера доста који су доказали да се то може, као што. су примери под М и У.

Сада би ваљало да говоримо о успеху из осталих наставних предмета, али одкуда се сме говорити „о успеху“ у школама, у којима се онако наказним језиком говори и у којима деца не разумеју шта им наставник говори 2!.. Као што напред рекосмо, у Ги По а где-где и у Ш раз. учи се све напамет. Од 19 ученика: Ш раз. школе у С. ни један није умео да исприча причу о Јосифу. На питање, шта је то „тело“, „измирење“ итд. није умео да одговори. Све је говорио напамет. Интересантно је посматрати, како. овде ученици прелазе са једне ствари на другу. Отпочну причати о једној ствари, па једна реч из те приче изазове сасвим друге асоциационе низове, друга реч из ових низова опет сасвим треће низове, и ученици прелазе непрестано са једне ствари на другу.!

Земљопис се учи читањем вароши, река, планина са карте. Без карте ни маћи. Уче се и памте само гола имена. Од принципа каузалитета ни трага ни гласа. У М. је остало непређено '6 сливова. Српске земље предавате су само у двема школама.

Познавање је ретко где предавано, а и где је предавано, није ни половину програма пређено. Један учитељ Ш раз. изјављује, оф је познавање изучавано уз земљопте (!) а као нарочити наставни предмет није обрађиван. Један опет није никако ни предавао. овај предмет.

Историја се већим делом не свршава а и учи напамет. Ретко је где говорено о устанку.

Рамут је такође слаб. „Спуштање“ и „позајмљивање“ нико не разуме. Логичко решавање задатака је ретко. Без помоћи нису у стању ученици да реше ни најпростије задатке. Јован Петровић уч. ТУ раз. не уме да напише број 10.035 а цео ТУ раз. није умео да реши задатак: 10.085 к. кукуруза потоварити на 18 кола. Деца не умеју да пишу десетне разломке. Јаков Јовановић врло добар: ученик ТУ раз. не уме да одузме 308 од 10.006. Ако се не помогне

1 У 0. је ученик Јон Радуњановић почео да прича о Богојављењу, прешае» на Ваведење п свршио са Благовестима.