Učitelj

ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА 419

решавање задатака усмено. Да ђак напамет израчуна нпр: овај задатак: 5 вепрова стају 320 динара, шта стаје један вепар.

3. Рад са шменованим бројевима. Овде се ближе не одређује природа неког задатка него се само именује однос. Нпр. не каже се М. је узео за једну овцу 16 дин. а за другу 18 дин., него се питају ђаци да израчунају колико је 16 дин. и још 18 динара.

4. Рад с чистим бројевима, — рад с голим бројевима без икаквог наименовања нпр. колико је 4--6. До сада је био рад са бројним средствима, а ово је рад са бројним појмовима.

5. Примена, да ученици самостално решавају разноврсне задатке из живота.

Сем ових напомена, које се и не сматрају за стварне грешке а односе се на распоред и обраду рачунског градива потребно је изнети ове грешке.

1. Код очигледног рачунања. а) Не даје се довољан појам о о количинама. Ученици ни приближно не могу да представе колика је стотина или хиљада...; с тога на ово треба у почетку обратити највећу пажњу.

6) У млађим разредима обично се мало рачуна на рачунаљци и другим предметима, него се одмах прелази на усмено рачунање; код таквих наставника усмено рачунање иде доста тешко. Ко хоће да му усмено рачунање иде брзо и лако нека што дуже ради на рачунаљци, како би деца боље видела количине и уочила њихов однос, јер ће их само на тај начин моћи после замишљати, и усмено лако решавати поједине задатке.

2. Код усменог рачунања. а) У старијим разредима се мало а негде ни мало не врши усмено рачунање. И у старијим разредима треба вршити усмено рачунање, али бирати лакше задатке, и са бројевима округлим ради лакшег памћења.

6) По негде и сам поступак при усменом рачунању није добар, нпр. код сабирања 28 + 26 овако се негде израчунава: 2 десетице и Ф десетице јесу 6 десетица, 8 јединица и 5 јединица јесу 13 јединица, у 18 јединица има ! десетица и 8 јединице, једна десетица и оних 6 јесу 7 десетица, у 7 десетица има 70 јединица и ових 3 јединице јесу 73, а треба овако: 20 40=60, 845 =13, 60 + 13 ==78; или овако 28-—40=68-+5=78, или овако: 30 + 45 ==75 — 2 ==73. У [ разр. навикавати ученике да поступно уче сабирати. Тако 9 4=413 учити их овако да рачунају