Učitelj

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 571

+ Руси

Од руско-јапанског рата настао је у Русији јачи покрет и интензивнији рад око реформирања културно-просветних инеституција, а на првом месту школа. Руси су наумили да у најкраћем времену изврше реформе свих руских школа у потпуно националном духу. На првом месту извршиће се преустројство средњих школа, у којима је до сада владао космополитички дух. Космополитизам одвео је руску младеж у нихилизам. Нихилизам је припремио у земљи револуцију, а на манџурским пољима поразе. ОБ је створио и Цушиму. И док су Јапанци васпитавали своју омладину у државном и народном одушевљењу, апостоли руског преврата учили су, за то време, руски народ, да сам себе не поштује, да сам себе пљује и на жуди за својим поразима, за својом срамотом и уништењем. Па не само да су у овом погледу грешили, према својој отаџбини, руски револуционари, већ су још више, у томе, грешиле и руске владе, које су св старале да кривце државног преврата кажњавају леденим Сибиром и тешком тамницом. Заборавиле су, да се противу идеја може ратовати само идејама, да св нихилизам може искоренити оним моралним средствима, која су слабије Јапанце учинила победиоцима над куд и камо моћнијим Русима. Средства су та: свест народна, племенска и државна. Ту свест треба национална школа да пробуди и ојача.

У Русији има две врсте основних школа: државних и приватних. Ово су државне основне школе у Русији: школе министар сшва просвете пи припремне школе (ове су последње основне школе уз гимназије). Учење у овим државним школама траје три године. Ове школе доста одговарају нашим основним школама. Број ових државних основних школа још је и сувише мали према броју руских становника. И тек после руско-јапанског рата почела се у Русији обраћати већа пажња почетној народној просвети, јер се увидело, да Рус не може напредовати док се културно не препороди.

Ове су школе приватног карактера :

1. Школа писмености. — Овој је школи поглавито задатак, да наставља ученике у писању и читању, као што им и само име казује. Наставници су овим школама већином ђаци, који су одлично свршили основну школу. Резултати, који се овом школом постижу не дају писмености ни оно, што је најосновније и народу за живот најпотребније.

Учитељ 99