Učitelj
-“
ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 589
маца, а негде и по плану Талијана. Нарочито су Немци грмачили на ово вредно и културно племе словенско. Хоће помоћу школе да одроде „луду децу“ од свога народа. То се види још очитије код уређења словеначких учитељских школа. Хоћемо, баш стога, да кажемо коју и о овим школама.
Словенци имају четири учитељске школе, мушку и женску учитељску школу у Љубљани, мушку у Марибору и Копру, и женску у Горици. Но ти заводи нису уређени како треба нити дају учитеље и учитељице за словеначки народ у правом смислу. Било би право и природно да буде у тим школама словеначки језик наставни језик, али тога нема. Већина наставних предмета уче се немачким језиком.
У Љубљанској учитељској школи учи се педагогија, земљопис, историја, физика, певање, краснопис, цртање, гимнастика на немачком језику, док су веронаука, словенски језик, математика, и природне науке на словеначком језику. Привреда учи се у том заводу на немачком и словеначком језику. Исти предмет на два језика! Има ли то још игде у светуг! У женској учитељској школи не уче се природне науке више словеначким језиком, него немачким, док се остали предмети уче као и у мушкој учитељској школи. Женски ручни рад учи се ипак словеначким језиком.
У Марибору још је куд и камо горе. Тамо се учи на словеначком једино словенски језик, а уче га само ђаци словеначке народности, док се сви остали предмети без изузетка уче на немачком језику. Може ли се рећи да је то словеначка школа и за словеначки народ:! А какво је тек у Целовцу разуме се само по себи.
Учитељске школе у Приморју посве су друкчије уређене. У Капру учи се педагогија, певање (клавир, гусле, оргуље), гимнастика, краснопис и привреда на немачком језику, а словенски и немачки језик, веронаука, земљопис, историја, математика, физика, и природне науке на словеначком језику. Словеначки језик има дакле овде више права него у ЈБубљани, али све је то још врло жалосно.
Како је у Капру тако је и у Горици, али с том разликом, што се у четвртом течају учи земљопис и историја немачким језиком. У Љубљани је за женски ручни рад наставни језик словеначки док је у Горици немачки.
Немци добро знају да учитеља треба образовати у оном језику у ком ће обучавати, али њима није до другог него до од-