Učitelj

ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА 159

могу извести: да десети треба да дођу десно уз јединицу, јер су 10 пута мањи од ње; стоти десно уз десете, јер су 10 пута мањи од десетих, и хиљадити десно уз стоте, јер су 10 пута мањи од њих. А да би се знало докле су цели, а одакле почињу делови, ставља се између јединице и десетих — десетна запета. Утврђује се још и то, да ако којих делова нема, онда се као и код целих бројева њихова места попуњују нулама. При пропитивању пита „се, шта се пише на првом месту после запете, шта на другом, а шта на трећем. Понавља се оно што је учено и код целих бројева, да вредност цифре зависи од места на коме стоји. Све закључке у целом раду треба ученици сами, руковођени питањима, да из. воде. У исто време треба показати да се Срој састављен из целог броја и десетног разломка зове — десетни број.

Доцније, кад се почне учити метарски систем и писање наименовања тих мера, деца сама увиђају да се десиметри пишу на првом месту после запете (десно од метра) јер су десети делови сантиметри на другом месту зато што су стоти ит,д.

Док се не утврди добро писање и читање десетних разломака не прелазити на даљи рад. Ја ћу изнети неколико важнијих питања, која треба деци постављати као вежбања ради утврђивања овог предавања. У

1. Шта се пише на левој страни десетне запете, а шта на десној:

2. Колико има десетних, колико стотих, а колико хиљадитих у 2, 3, 4 дела: (реч цело, може се замењивати и речју јединица).

3. Колико је стотих у 8 десета, 4 итд. 2

4. Једна је сума подељена на 1000 једнаких делова; како се зову 3 таква делаг

5. Једна је цифра стављена на друго десетно место; шта она. означујег — |

6. Једна је О стављена на (рво место десно од запете; шта она замењује # |

т. Шта овначује цифра, која се стави одмах десно од стотихе

8. Шта је 8 у броју 36,15, а шта у броју 58,28.

9. Шта означује цифра стављена одмах с лева од стотих%

Тек они ученици, који на ова и слична питања могу лако и тачно одговарати, моћи ће разумети даљи рад са десетним разломцима. После овога су на реду: