Učitelj
ЦИЉ ВАСПИТАЊА И НАСТАВЕ ЕУ
међу собом, па и са појединим људима; а наш хришћански Бог, ма да је далеко узвишенији и савршенији од свих многобожачких богова, опет није потпуно савршенство, јер Његово најсавршеније дело, човек, одмах је пао у погрешку и то такву, да је не само изгнан из раја, него је грех свој пренео и на потомства своје. Тако ву људи могли смислити или схватити Бога; а Бог прави мора да је много већи, узвишенији и савршенији од тога, што је смислио ум несавршених људи.
Но, кад је тако, кад човек не може памећу својом савршенство смислити, онда га не може ни својим радом створити. И онда. је питање: може ли човек замислити правог идеалног човека, а према томе одредати тачан циљ васпитања и наставе, па самим васпитањем и наставом постићи то жељено савршенство • Ако се пак савршенство не може човечјом памећу смислити, нити човечјим радом достићи, треба ли онда што год покушавати и радити или од свега дићи руке и пустити нека иде како иде:
Не тако. У очајање и мртвило не смемо. Ово, што је данас, боље је од онога што је било пре сто година, а после сто година треба да буде још боље и савршеније. Тако је у сваком послу, па и у послу васпитања и наставе.
Ако педагози нису до сад смислили нешто савршено, ако ву у току досадањег рада што год и кварили, опет се на крају крајева ишло напред. Тако се мора и даље. То је дужност.
И ја овим чиним један део те дужности. Изнећу нешто, што држим да је корак даље, што мислим да је боље и потпуније од. онога што сам видео да други педагози истичу као циљ васпитања и наставе. Ако се варам, тешим се тим, што видим да до савршенства нису дошли ни много већи мислиоци, а теши меи то што и мој мозак, као и мозак других људи, није савршен апарат, већ нешто што је по природи својој склоно да се вара. и чини погрешке.
Но, још нешто ја бих хтео овим написом: Није потреба, само да се циљ васпитања и наставе каже што тачније, него и разумљивије. А ово друго је више него прво мана свих одредаба. циља васпитања и наставе, које су разни педагози смислили и истакли. Све су те одредбе некако такве, да их могу разумети.
1 „Какав је човек такав је и његов Бог“. Рикерла. „Бог је створио човека по облику свом — треба разумети: човек је створио (замислио) бога према себи“. Лигденберг.