Učitelj

156 У ЧИТЕЉ

дају пекарницу, нека виде кланицу и т.д. Пре предавања о каквој појави треба децу упутити да виде саму појаву.

При очигледном раду поступак је овакав: наставник води ђаке тамо где ће се моћи посматрати оно о.чему се жели предавати.

Посматрању је задатак да код ученика створи јасне и јаке утиске, одређене по квалитету, тако да се лако разликују од оних утисака, који долазе од других предмета, и да осећаји који посматрањем постају буду што објективнији. Да би се то постигло треба се придржавати правила, која о томе прописује Општа Дидактика. Припцип очигледности у природним наукама од битног је утицаја и на сам избор наставног градива у основној школи на сам програм. Управо без захтева очигледности не би било могућно правилно изабрати градиво за ову наставу. Очигледност искључује све оно градиво, које није приступачно посматрању.

Поред свега тога, у нашим школама је израз „Познавање природе“ само једна фраза. Два су узрока томе.

Природне науке предају се у основној школи између четири зида онако исто, као што се и рачун предаје. Ређа се јединка за, јединком, прича наставник све што зна, пропитује ђаке док не буду у стању да тачно понове оно, што је он испричао, а поред свега тога приличан је број ђака, који никад нису видели јагорчевину и ако су учили о њој; који никад нису били у шуми, и знају шта је шума; који нису били на потоку, на брду итд. Узрок је томе сам наставни програм наших школа, који је давно требало заменити једним бољим програмом, као што закон о основним школама и захтева. То је први узрок. |

Други узрок што је „Познавање природе“ у основној школи само фраза, лежи у дечјим уџбеницима за овај предмет. Уџбеници су у опште, што рекао Дитес, само један зид између учитеља и деце, који не да, да живо утичу једно на друго, који одузима, дакле, настави и непосредност и свежину. То још више вреди за уџбенике природних наука. Не стоји да су уџбеници неоџходна потреба за рад у школи. Место сваког уџбеника за природне науке ваља завести код ђака тзв. „Подсетницу за риродне науке, од неколико листова хартије. Ако је ђак у могућности да чита уџбеник, он ће се моћи користити и овим белешкама.

Природне науке се састоје из више посебних предмета, на име из Зоологије, Ботанике, Минералогије, Физике, Хемије и Науке о човеку.

У основној школи не изучавају се ове науке одвојено, као што то захтева Систематика; већ се све изучавају поглавито у вези у „заједницама живота.“ ;

Наука о грађи и животу човечјега тела јесте део изучавања природних наука у основној школи. На овај део настава прародних наука и јесте мени намера да бацим поглед.

Дидактичари су о предавању ове науке у оснсвној школи поделили мишљења. Једни су, који мисле, да овај предмет, због