Učitelj
ПОКУШАЈ НОВЕ ШКОЛЕ 181
улогу моралног утицања на децу. Одступање од реда, ако се не мотивише и ако га ученици не могу логички бранити, него се покаже да је само последица аљкавости, нетрпљивости итд., — одстрањује се путем моралног утицања од стране другова: у тежим случајевима сами ученици за време ручка објаве и разгласе имена оних, што се не подчињавају реду.
На тај начин морални утицај задругарства показује се и на моралном васпитању, стога, што јавно мнење, јавна оцена посту: пака спочетка у ужем кругу другова, а после и у читавој општини, васпитава, по мишљењу Викерсдорфљана, далеко јаче, него апстрактни и непојмљиви кодекси (законици) књишког или усменог морала, који се у обичним школама јављају као једино васпитно средство и начин. |
Што се тиче казни, њих, као таквих, никако и нема, него су . замењене тиме, што сами ученици констатују неправилан поступак или кривицу. Кад је већа количина одступања од правила заједничког живота („општежитија“) и некоректног понашања према раду и творевини других ученика — имена криваца се јавно објављују и разглашују. б
Прве године постанка Викерсдорфске школе кривци су морали изабрати каказ било посао у слободно време, но у последње време „општина“ је закључила да уништи те „послове за казну“ и, по општем утиску, то не само да није повећало број изгреда, него их је, напротив, смањило — премда је једина побуда да се они (изгреди) избегавају — била тежња: да се не ремети живот општине, То је јасан доказ за то, уколико су самоделатност ученика и поверење према њима и љубав према омладини морално јачи, него званична дисциплина, која нам даје. мустре „као 6 убица мирних дечака“, а која у самој ствари, само калеми на децу лицемерство или убија код њих поштовање према сваком истинском реду сопственог живота и живота оне установе, у којој их васпитавају. Прев. Д-р Јов. Максимовић.
(Свршиће се).