Učitelj

214. уочи во Ј-

не уме, ко нема опреме, знања и умења, тај ће се или патити, или живети на рачун других. Ако живи на рачун других, није добро ни поштено; ако се пати, може лако посрнути у добру, јер

„трбух хоће хлеба“. Ако ли је створен тако јак морални карактер, да ће трпети, а неће поклизнути, онда се треба запитати: Па "зашто да се човек мучи, кад је могао бити исто тако добар и без мучења, да је васпитање учинило више за његову радљивост и умешност;

Од радљивости и умешности највише зависи како ће човек зкивети и какав ће бити, то бу стубови који подупиру његов морални карактер и зато таке стубове не смемо подразумевањем упутити на запостављање.

"Пети захтев прећутати значило би не казати оно што је најдешше и најважније, а чиме се човек највише разликује од животиња.

Но, може се рећи, да ових пет захтева јесу важни и сви долазе у циљ васпитања и наставе; али се као циљ истиче оно што је главно, што је као крајњи циљ, а остало се подразумева.

Овака напомена изгледа лепа, али је неумесна. — Она је до сада многе навела на погрешку и била узрок што се до сад често једнострано и непотпуно узимао посао наставе и васпитања.

Кад се у циљу истакне само једно (4. пр. по Хербарту морални карактер или јака морална воља), онда се истина подразумева и све друго; али, као што морнар ноћу упире поглед у светлиљку на пристаништу, па хита к њој, а на остало уз пут, разуме се, обраћа пажњу, али тек колико да се не закачи, да не наседне, тако и васпитач, код саме једне одредбе циља, гледа и на друго, али поред њега тромлче, упирући поглед у онај главни циљ. Но док је код лађе онако путовање добро, код васпитања и наставе је сасвим штетно. Јер оно успутно лађи може бити или не бити потребно, те га може додирнути или обићи, а код васпитања се мора не само додиривати него ослањаши на, то, лежати на: томе, јер су то темељи и стубови који га држе.

Кад би одиста каква потреба захтевала да се циљ васпитања и наставе каже што краће, могло би се н. пр. рећи: циљ је усавршавање човека, или: циљ је да човек буде какав треба. да је и т. н. Све остало могло би се подразумевати под овим. Али је питање: каква је нужда или потреба, да се тако важна ствар каже кратко, па макар нејасно, неодређено и непотпуно •# Човек је врло сложен, посао васпитања и наставе исто тако, па