Učitelj

ЦИЉ ВАСПИТАЊА И НАСТАВЕ 215

зашто не би и дефиниција тога посла била сложенија; Шта ће нам оно уображено „јединство“ циља, по ком се једно узима као стожер, а остало около њега као потчињено и ниже% — Ништа друго него да само изгледа духовито смишљено, лепо и кратко речено.

Али има нешто, што је од тога „лепог“ важније: Из досадањег искуства видело се да су та подразумевања врло штетна. Много што-шта се тако подразумевало, а у ствари га није било; а није га било зато што се прво прећутало речима, па онда, п делима.

Зар да се прећути и некаквим подразумевањем и даље потпомаже запостављање старања о животу и здрављу нашег подмлатка, кад данас видимо оне страшне бројеве умирања, деце,! и кад гледамо како бе, не само домовима, него и у школама, где раде образовани људи, који вајно знају здравствене захтеве, наша омладина само кљука знањем, не водећи рачуна о оном што ту поткопава здравље и живот:

Зар у васпитању и настави не истаћи видно рад, вредноћу и умешност данас, кад видимо како се махом ради само кад се мора и ради се тек како било,

Не, не! Не смемо тражити одредбу циља васпитања и наставе кратку, нити по облику лепу или духовито смишљену, него шлпо пошпунију, тачпију и јаснију. А та је: жив, здрав, радан, умешан и добар човек. Ништа од овога не изостављати, све истаћи, и на свему радити, па од деце морају бити људи бољи и савршенији од данашњих.

Све што би се могло, то је да се ова одредба мало друкче групише, ако се то коме чини згодније. То би било на овај начин:

Први и други захтев готово су нераздвојни, а тако исто трећи и четврти. Кад се ради за једно у исто време се помаже и друго. Зато можемо узети први и други као једну целину, а трећи и четврти као другу и пети би остао као што је, те би се тако ових пет захтева свели на три.

И онда би одредба гласила: Циљ је васпитања и наставе ожив и здрав, радан и умешан % добар човек.

5

1 У Енглеској умире годишње 120.000 деце, која би се могла спасти бржом помоћи. А колико је непажњом и незнањем доведено дотле, да се и не може спасти:

Тако у Енглеској, а код нас:

18%