Učitelj
370 учитељ
нити потреба хране» Ђ. Глађу. Уч. Може ли ми неко од вас описати осећање глади .из сопственог искуства» Ђ. Осећа се прити-
сак и увијање у желудцу. — Зло је. — Осећа се слабост. -– Жуди се за храном. — Уч. Помисли на мало дете. — Ђ. Плаче, кад је гладно.
Уч. Ви дакле видите, да је храна потребна; зашто је потребна, то можете за сад само нагађати. 1. Ђ. Да порастемо; зато морамо нове материје уносити у тело. (—!) (Овај знак означава: учитељ чини паузу; овом паузом ће се деца позвати да иду даље питањем, приговором. домишљањем и томе слично. Види напред 2. Ђ. Тело би се непрестаном употребом потрошило; потрошак од честе употребе мора се накнађивати. Уч. Какву последицу према томе мора имати гладовање» ЋЂ. Потрошене материје не могу се докнадити; тело би се све више ништило, док би напослетку пропало. Уч. Обухвати то што смо казали о задатку хране! Ђ. Задаттак је тране да подмирује телесне материје које се непрестаном употребом пороше а да ствара у телу малперије за растење.
Други део циља,
Зашто храна може да испуни свој задатак:
1. Учитељ: Храна мора да подмири делове, који су употребом потрошени; какве онда прво погодбе мора она испунити» Мора имати истих састојака као и тело. (—!) Ђ. Питамо се:
Из каквит се материја састоји човечје шелог Учитељ: Хемија учи, да се наше тело састоји из материја од четири врсте:
из воде (639),
из азошниг тела, пре свега беланчевине и материја које се распадају,
из безазотниг 'фела, као што су скроб, шећер и
иза митералниг малперија, као фосфорокиселог и угљенокиселог креча (кости), гвожђа (крв). (У свима око 59).
— Понављање и утврђивање.
Уч. Ове телесне материје могу се још даље разлагати у елементе. Ђ. Вода се састоји из водоника и кисеоника. 2. Ђ. Беланчевина се састоји из угљеника, водоника, кисеоника и азота. 3. Ђ. Скроб. шећер и масти састоје се из угљеника, водоника и кисеоника. Уч. Велики део, на име '/; целокупне тежине сачињава вода; минерални делови се налазе у незнатној количини. Понови ! —
Уч. Какав значај има за нас, да ово знамог — Ђ. Материје из којих се тело састоји, морамо храном задовољавати. Уч. Објасни своје тврђење! Ђ. Ако храна не садржи телесне материје, онда нам ништа не користи; а користи нам кад садржи материје.
2. Кажи сад прегледно средства за храну, које вам је позната!