Učitelj

584 УЧИТЕЉ

Сви предмети у народној школи, као што је познато, имају циљ да васпитно утичу на своје васпитанике. Да би се дошло до тако званих моралних појмова и тим се створила сигурна морална убеђења с којима ће наши васпитаници са свршетком оса. школе смело ступити у живот, треба наставни програм тако (удесити) распоредити да наставна грађа доиста падне на плодно земљиште и да донесе плода. Па кад ће то битиг

Образовање моралних појмова јесте виша духовна радња и за њу треба зрелији дечји дух. Ми сад, овим питањем изазвати, морамо неминовно, третирати питање о трајању основне наставе, макар у најкраћим потезима. Ми ћемо сада видети како данашњи закон о народним школама није измакао од својих претходника и ако је законодавац за време прављења садањег закона имао у свему одрешене руке. У чл. 3. данашњег закона о народним школама стоји: „Учење у основној школи траје шест година, од којих су четири обавезне, а пети и шести разред отвараће се према месним приликама. За отварање петога разреда треба да има најмање 20 ученика“. А по чл. 7. данашњег закона: „По свршетку четвртог разреда, у местима где нема петога и шестога разреда основне школе, ученици који се добровољно упишу, дужни су походити продужну школу“. Из свих ових редова види се јасно да већини наше омладине остаје и даље четворогодишње школовање, јер ми имамо врло мали број никаквих продужних школа, а о петом и шестом разреду не треба ни говорити, пошто је ретка осн. ш ола у Србији, нарочито у селу где четврти разред сврши 25 ученика. Дакле пети и шести разред сам закон тако рећи очигледно забрањује. И тако нам за основну наставу сада остаје чисто четири године и како изгледа ми никад нећемо ви оступити од овог правила, и ако је ово питање као што ћемо видети, главни камен спотицања, за састављање правилног наставног програма. У другим срећним земљама основна школа траје 8 година, а код нас 4 године. Ми у многоме нечему некорисноме умемо подражавати другим народима. а у овоме случају са неким одлучним тврдоглавством не примамо утврђене научне истине, по којима се развија природа васпитаника и по чему се данас удешава, и време трајање осн. наставе и наставни програм.

Основна школа као установа за образовање треба да. дела у оном времену човечјег психичког развитка, кад ће код својих васпитаника обухватити све оне психолошке појаве, док се дође до оних последњих моралних појмова, с којима ће своје васпи-