Učitelj

="

БЕЛЕШКЕ 707

тако видну улогу у економском и просветном животу нашега народа а учитељи наши, уверени смо, и даље ће вршити своју дужност и помагати тим спасоносним установама као и до сад што су.

»#

“Научни течајеви у Јени држаџе се ове године од 21. јула до 3. августа (3. до 16. авг.). На овим течајевима држаће се предавања из природних наука, из педагошких наука, из науке о религији, из физиологије психологије и философије, из литературе, уметности, историје и националне економије, из реторике и туђих језика (из немачког, енглеског, француског и италијанског језика), из државних и правних наука. — Педагошки течајеви обухватају ова предавања: 1) Педагогика и дидактика; 2) Теорија наставног поступка; 8) Специјална дидактика; 4) Почетна настава у туђим језицима; 6) Гимназијска педагогика; 6) Поцијална педагогика; ') Педагошке идеје немачког идеализма, 8) Социјалне помоћне установе школске; 9) Политичко васпитање; 10) Настава ручног рада 11) Методика певања; 12) Гимнастичка настава; 18) Школска хигијева; 14) Не, говање органа гласа; 15) Сексуалност детињег узраста; 16) Црквена историја у школи; 17) Методика наставе матерњег језика; 18) Школско дете; 19) Дечји говор; 20) Физиолошка психологија. — Прошле године походио је ове течајеве

681 ученик.! х

Штрајк Хрватских учитеља. — Има неколико година, како учитељи у Хрватској траже да им се поправи положај, нарочито у погледу плага. Да би могли у своме народу достојно вршити велике задатке данашњега културнога времена, потребно је, да се овим носиоцима народне просвете и културе обезбеди право бар на скроман живот, достојан културна човека. Али меродавни фактори остали су неосетљиви према праведним захтевима народних учитеља у Хрватској. Тако су сада учитељи свога братскога нам народа доведени у један страховито тежак и мучан положај. Нису безначајни разлози, који су покренули родољубиво хрватско учитељство на један очајан корак, који би се тешко могао одобрити у редовним приликама. Да би приморали меродавне факторе, да поведу овбиљнијега рачуна о мучном положају Хрватских учитеља, ови су били принуђени да, огласе културни штрајк. Ниједан учитељ у Хрватској, који ради на комуналним односно државним основним школама, не сме узимати ни најмањега, учешћа у културним подузећима, која се врше ван школе, Сав њихов рад ограничава се само и једино на предавања која се држе ђацима у основној школи. Ова врета, штрајха трајаће све дотле, док се учитељима у хрватској не поправи њихово материјално стање. Нећемо улазити дубље у истраживања оправданости овога поступка Хрватсеких учитеља, само ћемо наговестити толико, да хрватски учитељи треба сву своју борбу да окрену тамо, где лежи све зло њиховом несносном стању. Ми држимо, да њиховом тешком положају није крив народ, те не би требало ни војевати противу његовога културнога напредовања. Биће, да све њихове невоље долазе од бирократских управљача у Хрватској, којима учитељи много сметају у њиховим политичким смеровима. И противу ових својих непријатеља треба хрватски учитељи да се крену у смелу и очајну борбу, јер ту је

легло свему њихову злу. #

1 Програми ових течајева могу се добити бесплатно код д-ра В. Бакића професора Велике Школе у пенсији у Београду.