Učitelj
ИДЕЈЕ Ј. АМОСА КОМЕНСКОГ И ЗАКОН ЕВОЛУЦИЈЕ 485
лост, и сваком ступњу додељује по шест година и по једну засебну школу: материнску, свога језика, гимназије и академије. Интересантна је овде та околност, што Коменски, не гледајући на разлику у школама, саму грађу наставну у свима оставља једну исту, допуштајући тек промену у њеној форми, али у основним познавањима мора се придржавати закона поступног развића: од простијег ка сложенијем, од лакшега к тежем.
У пуној хармонији са принципом еволуције, материнска школа. дужна је поглавито обухватити процесе инволуцијног карактера. или другим речима: примање факата и појава природног и људског живота. ИМ заиста, по мишљењу Коменског, у овим школама које одговарају првим шест година дечијег живота поглавито треба вежбати спољашња опажања, која служе за прибирање грађе, веома потребне за даљи духовни развитак дечији. Ако пажљиво прегледамо све оно, што мисли Коменски да треба прећи у овим школама, лако ћемо се убедити, да смо имали право кад смо говорили, да материнске школе Коменског, пошто су организоване на основу закона поступног развића, треба да престављају заводе, који већином концентришу у себи процесе индивидуалног карактера у сфери брига о физичком, умном и моралном развићу дечијем.
Не улазећи у подробности целог система рада у материнској школи, навешћемо програме обучавања у њој из неких предмета.
„Из физике за ових првих шест година треба упознати дете са водом, земљом, ваздухом, огњем, кишом, снегом, ледом, каменом, птицом, травом, рибом и т. д. Почеће разликовати светлост, мрак, сенку; знаће шта се назива небом, звездама, реком и т. д. Из аритметике ће запамтити шта је мало, шта много, а из геометрије шта је дуго, шта кратко, шта дебело, шта танко. Почетком статистике биће то кад види како мере ствари на теразијама и даље кад се сам научи да нешто мери на теразијама, и по томе ће знати је ли лако или тешко извесно тело“. Слична знања, основана на примању | факата и појава помоћу органа опажања, Коменски проектира и при изучавању осталих предмета школске наставе, одбацујући истраживање узрока и закона по којима се они у природи јављају на овај или на онај начин. У школи рођеног језика развиће свих сила и способности дечијих треба да достигне такав стадијум развића, да „млади нараштај у границама узраста од 6—12 година научи све оно, што је потребно човеку у току целог живота: слободно читати, лепо правилно писати, рачунати цифрама, мерити дужину, ширину, растојање, изучити најпотребније из географије — о океану,