Učitelj
490 УЧИТЕЉ
ска глупост, и она по праву заслужује исто онолико. Еразмове по-. хвале колико и глупост.
2. Срећући се с лажом на сваком кораку у људском друштву, на свима степеницама културе његових чланова и класа човек ће, хтео не хтео, наићи на неколика питања.
На првом месту јавља се питање да ли се та појава: представља. увек и свуда као нешто једнородно, или је могуће и треба створити неке и групе.
Да ли људи подједнако обмањују — лажу>
Велика развијеност обмане у људскоме друштву изазива друго. питање — не показује ли лаж у ма којем од својих врло различних облика општу психолошку нужност незастариму особину или наклоност нервно-психичке организације човечије 2
Кобна појава преваре. на освитку човечјега живота. (у виду злога духа), напредовање у даљем историјском животу људског друштва и знатна њена надмоћност у дегенерисаној души савременог човека, на-. терују човека да мора поставити питање: могу ли људи а дане лажу»
3. Ужасна је права лаж, лаж која руши свако јединство, пустошећи људску душу и рушећи друштвени живот. Но тај познати непријатељ — истина грабљив са вучјим зубима — није и непобедим.
Нема ничега опаснијега од непријатеља, чију руку примаш. као пријатељску. С таквим је непријатељем могуће упоредити други облик обмане, која под видом искрености, у костиму истине, блуди по Божјем свету и лаже од свег срца, с пуном душом, често из. убеђења искрено примајући себе за истину. То је лаж из уображења, одушевљења, која шражи шстину и која ју фалсификује. Нема ничега лакшега него пасти у њену мрежу.
И тако једни обмањују свесно, други из уображења, а у резултату обмањују и једни и други, и та фантастична превара, која с једне стране има изворау свесној лажи, прелази утрећи облик лажи, у патолошку лаж.
Лажу и из болести.
Тако класификујући обману долазимо до оваквих њених облика: а) свесна лаж, корисно — злонамерна — јасна и разумљива. Лажу са јасно постављеним циљем, сазнавајући своју лаж. У таквим се' случајевима пре свега лаже пред другима. 6) Лаж из уображења,. одушевљења. Лажу и с циљем (нејасним), често пута и без циља, каткад искрено сматрајући своју лаж за истину, а често пута то- : лико осећајући своју лаж, не могући поставити јасну границу онде, где истина прелази у лаж и одрећи се лажи. Ту се пре свега лаже: