Učitelj

НАШЕ ШКОЛОВАЊЕ 567

Ове две врсте наставе не искључују једна другу, већ чине једну органску целину. Из те органске целине знање се претвара у вољу путем иншересевања. Познато је да некад човека обузме жеља да ради извесан посао, због којег напушта све друге послове. Свом својом унутарношћу предаје се томе послу; њиме завлада осећање пријашносши и цела је природа његова испуњена осећањем, које се зове интересовање. Оно мора бити трајно, како "би давало живе унутарње снаге за даљим напредовањем, те да васпитаник изађе у живот или у друге школе као самостална личност, која ће моћи сама да се а прерађујући своје душевно благо.

Према томе Хербарт истиче у основној школи иншерес као циљ наставе и препоручује наставницима: „Настављајше шако, да код ученика пробудитше иншересовање за учасшвовањем на културним и осталиш народним добрима !“

Дакле, господо, једино правилан задатак основне школе јесте васпишни, а не стручни, и као такав је постављен у свима културним државама. –

Супротно мишљење, изнето у Одјеку у чланцима „Наше школовање“, потпуно је оригинално и усамљено.

Питање је да ли би тај оригиналан систем школовања био користан и изводљив за наше прилике» — Одговор на то питање налази се у задатку основне школе, чија је бишна одлика изједначавање класних супрошности. Ну, она то не чини стручном спремом, давањем знања, већ изједначавањем моралних особина. То изједначавање иде у прилог народним културно-националним "тежњама. Позивном се наставом у основној школи затварају врата за усавршање најширим масама народним. Међу тим, по природним законима, не може се чиновништву и богаташима зајемчити вечита снага за рад на културним добрима. Они се истроше у раду као и свака машина, те им је, ради опстанка, потребна нова снага, нова и чиста крв из народа.

Због тога ми и претпостављамо општу васпитну основну школу, као основицу за много-струко стручно образовање. -

Није то једини разлог који говори у прилог општега основнога школовања. Његову нужност потврђује и чињеница да појединац не живи сам за се, нити су му етичке идеје и принципи

1 Колико је овај Хербартов захтев далеко од правила нашега министарства и наших надзорника: „Настављајте интересантно, да би ученик могао научити!“ — П.