Učitelj

РЕЧЕНИЦА И ЊЕНИ ДЕЛОВИ 821

реченици више од два гласа — А има ли слогова без гласовар (Слогова нема без гласова).

М

Из чега су, децо, састављени сви слогови> (Сви су слогови састављени из гласова). — Имају ли сви слогови подједнак број гласоваг — Па онда, по броју гласова, каквих имамо слогова 2 (Слогова имамо са један, два и три гласа).

М

а). Нека сваки смисли по једну реч! — Кажи, Љубомире, коју си реч смислио! (Ја сам смислио реч: креда). — Колико слогова има та реч» — Који је први слог — Који је други слог> — Колико гласова има први слог» — Који је први гласе — Који је други глас» — А који је трећи гласе — Колико гласова има други слог» — Који је први гласе — А који је други глас» — Сад ћемо да састављамо слогове из гласова! — Који се слог може да направи из гласова ш и а2% — А из гласова ш и ар — Нека сад сваки смисли по два гласа из којих се може направити један слог! — Кажи ти, Данило! (Ја сам смислио гласове ли у). — Који се слог може од њих направити — Нека сад сваки смисли по три гласа из којих се може направити један слог! — Које си гласове смислио ти, Петре» (Ја сам смислио гласове: #...р...2). — Који се слог може од њих направити» — Сад смислите по један слог! — Који си слог смислио ти, Јакове» — (Ја сам смислио слог: ра). — Који си ти слог смислио, Душане» (Ја сам смислио слог: ре). А који си ти слог смислио, Никола2 (Ја сам смислио слог: ву).

6). Сваки ће код куће да смисли по неколико речи, да их растави на слогове и гласове, и да их на таблици лепо означи.

ж

Примедбе. — Најважнији посао у припреми то је раздвајање речи и слогова на гласове и спајање истих у речи и слогове, што се у нашој методској терминологији зове шчитавањем. Нужно је приметити, да једно с другим мора ићи упоредо: за анализом синтеза и обратно, јер су то две стране једне исте медаље.

Треба пазити у синтези, да се гласови који чине слог не прекидају, већ да се слажу у једну општу форму: да се сливају тако, да претходни глас, без прекидања, прелази у други, који за њим долази. У томе је сва тајна шчитавања.