Učitelj

862 У Ч ПИР ЕЈБ

Њена ваншколска делатност је управо феноменална. Као сваке тако и ове године она је отворила конгрес са једним значајним говором о улози учитеља, о недостатцима сувременог образовања, о коедукацији и другима.

Савез енглеских учитеља је најмоћнија учитељска организација на свету. За 40 година је од 400 чланова порастао на 69.000. На годишње конгресе не могу доћи сви чланови, него само њихови пуномоћници, којих има око 2000.

Али да би сви чланови имали интереса и учешћа у свом савезу, сва питања о којима ће се на конгресу гласати (као на пр. избор управе, председника, благајника, места за идућу скупштину и др.) шаљу се на недељу дана раније свима месним организацијама. „Школа и жизнђ“.

БАВАРСКА.

Буна епископа против учитеља. Савез баварскрх учитеља, ујединивши учитеље разних вероисповести, издаје и свој орган „Вауепзсће Гећтегтенипо“. Овај лист брижљиво обилази религиозна

питања, али — као слободан орган — често бива принуђен да се брани од ултрамонтанаца који све више теже да потчине школу цркви.

Једино то било је довољно да изазове и створи непријатељство католичких епископа. Не смејући отворено ударити на цео учитељски савез, епископи су управили своје муње и громове на овај орган савеза и издали (са подписом свих баварских епископа) забрану учитељима католицима да читају тај лист, са разлога што он напада на цркву.

Очевидно, циљ те забране је да изазиве подвојеност међу учитељима који су у овом савезу, а да одвоје учитеље католике од њега. Но, благодарећи увиђавности ових учитеља, само њих неколико су послушали епископе.

ХАМБУРГ.

Реформа школе. У целој Немачкој сада постоји школски покрет, врши се неко време. Са изменом метода и наставних програма, врши се и реформа школског уређења. Наравно, нове потребе живота ишту и примене на практици. У многим државима и градовима Германије израђују се нови школски закони, па и у великом и богатом граду Хамбургу, који има своју аутономију. Хамбуршко Друштво веома је заинтересовано овом реформом и узело је великог учешћа у њеноме решавању. Два главна принципа — траже учитељи хамбуршки — да се унесу у нову реформу; · Школа мора бити подједнака за све, и мора бити школа рада.

Подједнака школа, кроз коју морају проћи сва деца, неопходна је потреба у свакој сувременој држави. Јединство школе подмирује животне потребе не само појединих грађана, општине и државе, него је оно и акт правичности и равноправности. Сваки