Učitelj
ПЕДАГОШКИ ГЛАСНИК 863
треба да има подједнаке могућности, да — независно од свога положаја и стања — развије своје способности. Али овај оправдани захтев не може се остварити ако ступање у средње школе, буде приступачно само деци имућних и привелегисаних класа, као што на жалост — сад постоје у Хамбургу. Против ових школа устали су сви педагози и општинске управе у целој Немачкој. Зато су оне, овом новом реформом у Хамбургу укинуте, и заводи се општа обавезна настава за сву децу целога народа.
АМЕРИКА.
Основно школовање у Америци. Госпођа Апш О. бог писала је недавно о томе како американски мушки нараштаји поступно постају све више женског карактера. Познато је, да је васпитање американске младежи (и мушке и женске), поглавито у рукама учитељица. Ово уређење није без утицаја по карактер американске мушке младежи. Писац показује велике опасности које могу произаћи отуда, што је мушка младеж у својим најупечатљивијим година готово искључиво под утицајем женскиња. Грци и Римљани поверавали су васпитање своје младежи странцима, и последица тога је, да су постепено изгубили своју власт и славу. Калуђери — језуити могли су продужавати Средњи Век и одржавати своју власт само за то, што су у својим рукама имали васпитање будућих краљева и остале младежи. Американску мушку младеж васпитавају жене, које саме немају грађанских права, а имају да омладину спреме за грађане, и последица је, да су американски људи повучени од политике и немају утицаја на државно уређење и њен правац.
С овог гледишта аутор је противан и коедукацији (заједничко школовање мушке и женске деце) — јер што припрема дечаке за учешће у политичком животу, не може учинити девојке способним за њихов делокруг рада.
Дечје књижнице. Овим књижницама у Америци рукују женске спремане специјално за овај рад. Књижнице имају три главна одељка. У првом су књиге са сликама без текста — за малу децу. У другом су књиге са сликама и кратким реченицама, исписаним крупним словима — за децу која почињу читати. У трећем одељку су књиге удешене за одраслију децу.
Посета малих читаоца тако је велика да се морају и одбијати. Пада у очи примерна тишина и лака управа. Постоје и нарочите дворане, у којима одраслија деца, увече, учествују у дискусији. Књижнице имају и своје филајале за удаљенију децу.