Učitelj
ЗАНИМЉИВОСТ У НАСТАВИ 119
оне лепе цртеже: једна — кревет, друга — умиваоник, трећа матер итд., тако се добила једна слика која је спојила у себи све што је најбоље. И тако смо, за две недеље, написали читаву књигу са илустрацијама, која је творевина колективног рада: мога и мојих ученица, девојчица од 9—10 година.
По себи се разуме да су ти дечји радови изашли са ортографским и граматичким погрешкама. За време рада нисам придавао никакву важност ортографији и граматици, него сам деци рекао: Не морате писати лепо и правилно, чак и не мислите о томе; пишите брзо и мислите само о ономе, што хоћете да причате. Тако и мора бити. Деца не умеју једновремено служити два господара. Ако им наредите да пишу лепо и без погрешака, онда ће њихова пажња и енергија у свему бити скренуте на спољашњу страну, при чему ће идеална садржина испасти скучена, За краснопис и лепо писање ми имамо нарочите часове.
Сав мој рад у томе је, што сам исправљао погрешке и поједине реченице доводио у логичку везу; па и цртеже сам сам средио, врло сам мало доцртавао и то само онда, кад су деца сама захтевала. И тако је књижица изашла без погрешака. Вредност наше приче не састоји се у композицији, већ у конкретном садржају сваке поједине реченице.
Ко би желео да се увери у продуктивност дечјег стварања, томе препоручујем да и сам огледа у својој школи, па ће се уверити, како деца веома весело и врло радо раде свој посао.
Наша савремена школа, у основи својој, јесте завод у коме се учи. У будућој школи ствараће се. Није главно знање, већ умење и способност направити, створити што год. Знања су потребна у толико, у колико су потребна за стварање. М човек, који је још у школи вежбао и развијао стваралачке моћи и навикавао се самосталном раду, сасвим ће се друкчије опходити у животу, него онај, који своје стваралачке моћи није вежбао.
Наша књига хоће да покаже, какве се богате стваралачке моћи крију у детету. Нова школа никако не иде на то да озбиљан рад замени игром. М ја сам уверен, да је овакав рад, чиј је ресултат наша књижица, прави и озбиљан рад, какав се само замислити може. Савремена официјелна школа много мање тражи од деце, но што ја тражим. Она тражи да деца само прате оно, што говори и објашњава учитељ; да цртају оно и онако, што црта учитељ; да пишу онако, како пише учитељи тд, тако, да деца увек иду путем, који су други пронашли и којим су други ишли.