Učitelj

774. УЧИТЕЉ

Ми, нови педагози, тражимо и желимо, да деца увек сама

проналазе путове. И кад би се тако систематски радило за све време школовања; кад би се деци давала прилика да слободно

развијају своје моћи на слободном раду, многе би се способности

пробудиле и развиле у деце. А из такве школе излазили би па-

метни, за рад способни и смеони људи, који би свуда и у свакој области били плодни радници и творци нових тековина — драгоцености. А баш такви људи веома су нам потребни“.

15—1—1912, г. Београд. По руском, Свет. С. Поповић, учитељ.

ПЕДАГОШКИ ФРАГМЕНТИ.

Интерес.

Човек има урођену тенденцију — инстикат — да на различне надражаје у разним формама реагира. Извесни предмети одмах буде интересовање, а други то не чине, већ се доцније васпитањем мора за њих нарочито стварати интерес. За прву врсту предмета велимо да су по себи интересантни, док за последње тврдимо да само васпитањем могу такви постати.

Пошто за извесне објекте постоји урођени интерес, а за друге се мора нарочито стварати, то је васпитачева дужност упознати оне објекте који сами собом изазивају интерес, јер се, као што ћемо видети, интереси за извесне ствари могу само тако вештачки створити ако се предмети, на које се ови интереси буду односили, асоцирају са предметима за које већ постоји урођен интерес.

Урођени интереси деце лете сви у области чулног опажања. Нови видни или слушни надражаји увек им одвлаче пажњу од апстрактних ствари, а ово је нарочито случај ако су ови надражаји праћени живљим покретом. Гримасе на лицу, лавеж паса на улици, вика под прозорима, звонење звона, песма, бацање савијутака хартије на часу и Т. д. — све су то ривали које учитељ мора победити, ако хоће да заинтересује децу за оно што им он предаје. Деца ће увек боље пазити на оно шта учитељ ради, него на' оно што им он говори. Докле год учитељ изводи експерименте или на

табли преставља нешто сисматички, дотле су деца увек мирна и пажљива