Učitelj

ЛЕТОПИС ОСНОВНЕ ШКОЛЕ љ 813.

шту, (када је који отишао кући крвав, зелен, или поцепан ђ), или због рђавог владања путем, и т. д. Било је насртања и онда, кад учитељ није ништа крив, из простога „ћефа“, или потребе да се ко извиче, или због „популарности“, и „гласа“, који се тим „јунаштвом“ стицао. Неки су родитељи држали — као и данас — да је учитељ дужан све, и за све погрешке дечје друмом и код куће,. криве њега, псујући гадно и децу и учитеља. Код таквих родитеља и грађана, и код чуда која гледају или слушају код куће, у селу, у „реци“, њивама, порти, на друму, чесми, пред механом, зар се може много учинити за васпитање дечје» Нека сви грађани воде о томе бригу. Нека склањају од њих ружне примере; нека не говоре ружне речи; нека се обазру и поведу рачуна шта раде које где не само њихова мушка и женска деца и омладина, него и деца осталих грађана, па ће и она бити пажљивија, обазривија и боља. У дивљини, без надзора, без вођења рачуна о њима, и она ће подивљати! Па ипак, ако је учитељ често међу децом, ако води рачуна о њима и у школи, и за време одмора, и на путу; разбира шта код куће раде; прати их некад друмом изненадно, у дворишту; исправља, опомиње, кара, укорава, кажњава, забрањује игру незаслужнима; ако их призива, дружи се с њима, улази у њихово друштво и идеје, прикупља их око себе и по свршетку школе; спасава оно што се спасти може; упућује бар мали круг одабраних својих ученика у виши духовни, друштвени и културни живот, ствараће се, постепено, најскупљи и најдрагоценији материјал за напредак Отаџбине: људи, људи, људи!... Ако брине о њихову здрављу; труди се да их добро научи, учи их наводећи поучне приче, и примере и добре и рђаве, каткад прекорева и њих и старије, искрено и од срца саветује, биће, биће успеха, бар у будућности; ако не сјајног, оно могућног. Ничији рад не може пропасти. Бачено семе нићи ће, и бар по неко зрно донеће сто пута. више рода. Ако наставник буде шакав, и буде шако радио, и оштрина његова неће им тешко пасти. Признаће — да је била потребна, заслужна и — корисна... Само, треба бити пажљив, бити учишељ, просвешишељ и лекар. Рад учитељски и иначе појачава нервозу и раздражљивост. Кад се томе додаду домаће бриге и невоље, и друштвене увреде, отежице и неприлике, с којима наставник има свакодневно да се бори, па и неприлике које му стварају родитељи многих његових ђака, онда се може оценити, колико учи“ тељ мора бити стрпљив и пажљив, да не страда онај ко није крив, и да за грехе старијих, не пати омладина...