Učitelj

346 УЧИТЕЉ

довољно времена и за то. У вештом одабирању наставног материјала покажи се као добар мајстор. Ако у предавањима стално "тежиш за добрим резултатима и ако умеш да будиш у деци наставне интересе онда ће предавања у твојој школи постати добра основа и за продужење твога личнога образовања А специјалноу овом случају знатно се умањује тешкоћа твога предавања јоши тиме, што ученици млађега разреда имају могућности да чују оно, што се предаје у старијим разредима, па се тако и нехотице припремају за доцнију наставу. Након неколико година наставног рада учитељ ће постати способан, да може оценити круг дечјег знања, па да према томе и правилно руководи током њиховог умног развића. Не сувише много! Ово се правило односи и на задавање домаћих задатака. Почетнику учитељу сасвим је јасно пред очима време његовог семинарског учења, па се стога сада у наставном послу и опредељује искључиво према својим умним силама; он задаје деци сразмерно велике и тешке домаће задатке, уздајући се при том у способност и приљежност ученика. На пр., ти си задао, да се научи на изуст код куће три строфе неке песме и мислиш, да то није много. Али ти грешиш. Треба запамтити, да за децу није лако оно, што теби изгледа лако; они пре свега не умеју да уче, они често прочитавају задано безброј пута, па ипак ништа не науче. Тако исто помисли и на то, како је њихов домаћи намештај за рад неподесан, како и друге домаће незгоде отежавају ученички рад, они, на пр., спремају своје задатке а у то исто време старији гласно говоре, мала деца плачу, и понекад у кући чак и нема места за рад. Према томе и учење на изуст чега било, особито у млађим разредима, треба више изводити у школи. У школи треба научити ученике да говоре лекције, треба показати како ваља учити на изуст, даље, како ваља разделити задано на саставне делове по садржају, јер правилно учење стварне садржине и има већег значаја но буквално учење самога текста. Кад је материјал добро „изучен“ у школи, онда се може допустити, да ученици код куће завршно утврде и допуне рад, који је у школи извођен. У нижим разредима сасвим је довољно задавати као домаћи задатак само по једну строфу од неке песме, а уз тои по какав мали пи"смени рад. Пре свега гледај, да домаћи задаци буду равномерно распо-

__ређени по недељним данима, како деца не би била принуђена да

једног дана и сувише раде, а другога да немају ништа. Свакога