Učitelj

540 У И Не

ментарној настави услед тога што му то изгледа тешко; тај нека се сети тога, да у прво време слово није ништа друго. него цртање, копирање символа, који су неразумљиви, ништа. не значе и који немају никакве везе са стварношћу.

Сваки учитељ, који предаје у нижим разредима, мора сам умети цртати све познате предмете и животиње у најпростијем: облику. Свака очигледна настава, која се не спроводи сликама на школској табли и одговарајућим цртањем ученика достигнуће само: половину циља.

Ономе учитељу, који себе сматра за неспособнога у цртању, ја бих саветовао да покуша. Ствар није тако тешка као што изгледа, и многим вежбањима може се постепено добити хитрине и: мањег или већег савршенства. ПРЕВ. ДрАГ: МИХАИЛОВИЋ.

(Наставиће се)

ЧИТАЊЕ ЗЕМЉОПИСНИХ КАРАТА Из Међћосфск дег Оеортарће Н. РгиЊа.

Вујица ПЕТКОВИЋ, УЧИТЕЉ.

(Свршетак).

Где има могућности да се покажу праве ствари за основу земљописне наставе, био би грех узимати слике место њих. И кад. се обрађују даљне земље наилазимо на ствари, које се могу поредити са таквима у домовини. Тако се закључује на ономе што је познато оно што је непознато, на ономе што је близу оно што је страно. У екскурзијама, ученичким путовањима, при похађању фабрика скупљају ученици очигледни, опажајни и мисаони материјал који даје одговарајуће тачке за свезивање, и који врши ванредну службу за аперцепцију страних представа. Географске збирке ка-

рактеристичних минерала, биљних и животињсних продуката, умет--

ничке свих врста служе такође за то, да подробно изнесу и оживе карту.

Али облици земље, који се не налазе у домовини за које се:

нема никаквих типова, морају се излагати помоћу типских слика као што су глечери, пећине, леденице итд. и развити за представеи појмове. Типске слике разјашњују, специјализирају генералисане планине и долине и дају слику у маломе за све оне празне земљине облике на карти. То утиче боље него ма какво учитељево описивање, јер

ученик помоћу типских слика исто сам може да преради и да схвати..

Мао ин -е

ЗЕСЕ