Učitelj

720 УЧИТЕЉ

Учитељеко Удружење

РАД ХХХ УЧИТЕЉСКЕ СКУПШТИНЕ

ДРЖАН ПРЕ ПОДНЕ 27. ОКТОБРА 1913. год. У УЧИТЕЉСКОМ ДОМУ У БЕОГРАДУ.

(Свршетак)

Г. Милан Смиљанић предлаже, да сео учитељском стању још дискутује.

Дредседник ставља на решење Скупштини предлог г. Смиљанића. Скупштина одобрава да се по том питању и предлогу г. Смиљанића још дебатује. _

Потпредседник даје реч г. Милану Смиљанићу који замерава Главном Одбору Учитељ. Удружења, што у свом извештају није изашао отвореније и одређеније, шта је учињено за остварење учитељских, јер је имао довољно времена да испита све прилике и чињенице, па да нас обавести, како они данас стварно и фактички стоје. Ако се засада не би могло учинити све по пројекту, кога је ХХЕХ Учитељска Скупштина усвојила, оно је требало настати, да се измени оно што омета правилан пут у раду школском. Школе се не могу више издржавати на овај начин с тога, што општине нису у стању и могућности да испуњавају своје обавезе, које се од њих по зак. о нар. школама траже. Држава мора наћи други пут и начин да школи осигура чињенице за њен опстанак. Та се измена у закону мора учинити, јер народ после ових ратних криза има да се стара за одржање себе сама. Као што држава мора да потпомаже остале установе тако исто мора се постарати, да се издаци за одржавање нар. школа ставе на сигурнију основу.

Садашње одредбе законске ради уредног повођења школе од стране ученика нису се показале у примени као довољне, те бим у том смислу требала учинити измене. Ти ме би се учинило то, да се по уписницима школским не води по неколико година знатан број ђака, који школу никако не походе. |

Мишљења је да треба ставити у дужност Главном Одбору Удружења, да живо настане, те да пројекат зак. о нар. школама, кога је донела ХХЈХ Учитељска Скупштина изађе на дневни ред пред Народну Скупштину.

Г. Вукићевић вели: да нам засада не треба надзора бару старим границама и да је уверен да учитељство не бега од надзора, који би могао доћи, пошто се отклоне остале неприлике са којима се школе имају да боре. Имао је прилике да разговара са једним надзорником и да му је овај изјавио, да је по садашњем закону немогуће створити боље и повољније прилике за напредак школе те је веома потребно у том смислу и учинити законске измене; и