Učitelj

648 У ШИ воБуЈе

змаја од хартије привезано је пет пантљика од хартије, на тој је лествици шест степеница, на том је џбуну седам цветова.

Као други ступањ може послужити следеће вежбање: чинимо прекиде у низу бројева, наређујући ученицима да броје од извесног броја даље. То вежбање може да послужи као припрема за сабирање. Може се наредити ученицима да цртају неколико редова једних истих предмета, или сјединити заједно неколико сличних предмета, предложићу потом да их понова преброје.

У већини случајева дете у прво време није у стању да запамти бројеве ма и за најкраће време, већ их броји редом, не давајући. себи одговора о узајамном односу бројева. Но постепено у њему се развија способност памтити поједине бројеве и на тај начин оно се учи додавању једнога броја другоме.

Није тешко пронаћи сличних вежбања — на пример:

У [1 реду налазе се 1, 2, 3 кола;

У П реду налазе се 4, 5, 6 кола;

У Ш реду налазе се 7, 8, 9 кола.

1, 2, 3—4, 5 6—7, 8, 9 кругова.

• Та вежбања имају за децу већи значај. Такви их цртежи интересују и лако их деца памте.

Коцка са цифрама и карте могу послужити као једно од драгоцених средстава.

Колико ће бити, ако цифрама које се покажу на једној страни коцке, додамо цифре са друге коцке> Колико ће бити кад шестици додамо двојку» Колико ће бити кад узмемо све четири шестице итд.

Томе је могућно додати неколико других упоређења сличних. предмета. Смисао таквих упоређења састоји се у томе, да се сачува могућност груписања или путем разлике код предмета.

Велике и мале књиге дуге и кратке, попречне и уздужне жице на решетки, прозори, врата, окна на крову, округле или овалне лампе, сламна, вунени шешири, јабуке и крушке, петлови и кокошке, боце и разноврсне стаклене чаше, усправна дрвета или оборена буром, порцелански заклопци и телефонски спроводници. Ђачка табла постаје час собни зид, кога треба украсити (слике, часовници, огледала), час сала намештена столицама и столицама и столовима, час башта засађена цвећем, час постављен сто.

На телефонским жицама стоје ласте. У почетку их је само две њима долазе друге. Колико их је садр Горе: су три. с лева две —