Učitelj

666 УЧИТЕЉ

грама. Писци пишу књиге како им која идеја падне, а књижари издају и протурају у народ само оне књиге од којих имају највеће ренте. И тиме су учинили да се у народ уносе и оне књиге, које нису за народ и који код народа развијају рђав укус за читањем књига, као што је то случај са неморалним књигама. Колико је чуда починио само један Сањин по младалачким круговима. И тако се у народу не развија правилно и поступно укус за читањем књига, већ накарадно и наопако. Књиге долазе и пролазе кроз руку масе, али се не читају, једно због слабог интересовања а друго због нагомиланости. Многе књиге нису још ни исечене, а друге су већ стигле. Међутим људи, који нису навикли на читање књига не могу да савладају такву навалу. Треба им прво сварити оно што прочитају онда куповати и читети друго. У таквим приликама промакне се човеку многа корисна књига поред очију, коју није требало да пропусти, а да је не купи и не прочита.

У последње време добри људи завештали су и фондове за издавање популарних књига за народ. У овоме је Стаменковићева задужбина учинила највећи корак, која бесплатно раздаје народу сваке године по једну књигу у 30.000 примерака. Али има једна предрасуда која је тиме без икаквог повода створена у народу. Народ не чита радо књиге, које се дају бесплатно, јер сматра да оне немају вредности кад се бесплатно дају. Научио је он да се њему ништа бесплатно не чини, па га то давање књига бесплатно доводи до питања: какве су те књиге, које дају бесплатно 2!

Број популарних књига за народ почео је дакле да расте нагло у последње време, али да ли је сразмерно према броју књига и број читаоца порастао И ако библиотеке варошке броје деценије година рђава продаја књига доказ је малог броја читалачке публике код нас. А по потрошњи и читању књига се најбоље огледа просвећеност једнога народа. По селима је тај рад јошу повоју. Јер они који су неписмени не читају зато што немају развијен интерес и укус за читањем књига. И тако сви не читају! Онај мали број разборитих сељака што поред учитеља и свештеника прими по коју књигу, још је толико незнатан према целокупној маси народној која живи у мраку без икаквих тежња за усавршавањем. По варошима је систематско читање књиге ограничено на мали број читалаца вишег књижевног и школског образовања. Средња класа задовољава се само новинама. И тако се улога књига за народно просвећивање свела на најмању меру. Зато треба претходно