Učitelj

из школског ЖИВОТА 671

Из школеког живота

Станиша С. Станишић

МРАЧНА ОБЛАСТ ШКОЛИНА (МИСЛИ И УСПОМЕНЕ, КАО ПРИЛОГ ЗА РЕШЕЊЕ УЧИТЕЉСКОГ СТАЊА)

(наставак)

М1 Управитељ.

Управитељ школе је такође један важан фактор, који може врло много утицати на напредак школе и њене и спољне и унутарње стране. Он води целокупну администрацију и надзор над школом.

Тачно је то, да код ваљана управитеља, наставници могу бити спокојни и мирно се предати, у свему, својим пословима, који се тичу школе и њеног свестраног бољитка. Управитељ се, у сваком погледу, брине о школи, о њеним оправкама и набавкама, о њеним правима и дужностима, о њеном угледу у средини, у којој се налази и уопште о свима њезиним странама и утицајима. Ако је у друштву са учитељицама — он пева у цркви, а иначе врши цело. купну преписку, односно школе и осталих наставника — са свима властима. Он се стара о реду међу ђацима и унеколико води надзор над кретањем свих школских становника. Он је пословођа школскога одбора а учитељскога већа председник. Он мора вазда бити на стражи, док се његови другови могу дотле и одмарати. Он представља школу, прима и дочекује школине госте и посетиоце. Сва је одговорност на њему.

За тај сав посао управитељ са 4 и више наставника има врло незнатну плату; са мање наставника нема ништа, — и акосуу оба случаја послови једни и исти.

Делокруг рада управитеља такође је неодређен, неконтролисан, остављен произвољном нахођењу, а таквим га често и сами управитељи схватају.

Рад је њихов у разним местима врло разнолик. Он је, већином, сведен на примање и саопштавање аката, на требовања и држање састанака школског одбора. Ствари већином безначајне.

Главни пак део њихова посла помоћ у раду осталих наставника и сарадња у томе раду, као и држање већа наставничких, занемарен је. Ко зна да ли га један врло незнатан део врши»