Učitelj

736 | УЧИТЕЉ

и радови морају ићи паралелно и бити сходне индивидуалности васпитаника; како игре тако исто и озбиљни радови морају одговорати природи васпитаника, а нарочито морају бити сразмерни снагама њиховим; свака претераност, сваки утицај и акција уопште, која не би одговарала природи васпитаника, не само што би била без икаквога интересовења за ученике, већ би, као таква, могла врло штетно, како по умни тако и телесни развитак васпитаника. Буду ли се васпитаници доводили у такве прилике, да својом акцијом и потрошњом своје властите енергије у заједничком делању, теко искуство како о себи лично тако и о другима; буду ли они тај начин дошли до свести, да утицаји, који њима проузрокују бол или задовољство, проузрокују те исте појаве и код других то ће се тада код њих, постепеним навикавањем на пренашање у унутрашњост других, јавити тежња, да туђи бол отклоне и да раде на стварању задовољства код других. Према томе ми ћемо очигледно моћи да утичемо на ученике у моралном погледу само тада, ако на само искуство васпитаника, на оне утицаје и околности, који су код њих били у вези са болом или задовољством, надовежемо прилике и околности других људи и јасно их представимо, те ће ученици моћи лако да се пренесу у такве прилике и разумеју положај других. На основу тога факта, што су ученици, мање више били у таквим приликама, у којима се налазе други људи у садашњости или су се налазили прошлости, то ће онда наставно градиво узето из живота и историје, као и посматрање самога друштва и његових појава, утицати на ученике, да они јасно и интезивно појме радости и жалости других ; јер јасно и разговетно могу да представе прилике и околности других. Очигледна настава буди тада једно времено морални социјални инстикт и развија ново морално осећање, На тај је начин омогућено лако пренашање осећања и на удаљеније кругове људи, чиме се развијају моралне навике, морални принципи, по којима се људске радње морају управљати. Тако човекова воља добије одређени правац и

сваки морално развијени човек још у напред зна како ће на извесне утицаје реагирати и о извесним појавама друштвенога живота свој суд донети! Из свега се, што рекосмо, види да се мора поћи од делања људскога, од трошења властите енергије у заједници, ако се хоће, да се очигледно представи оно што је морално и да се утиче на морални развитак човечанства. Други пут за образовање моралне воље не постоји.