Učitelj

752 У И ЋЕ Љ

за наставу читања учи у написаним речима и реченицама, које смо обрађивали у целини као и друге предмете за очигледност, утврђујући их многобројним понављањима, а тек на крају смо их анализирали и везивали поједине знаке са гласовима. При писању давали смо да се упознају појединости онога што се читало. Између читања и писања уметнули смо цртање антиква, верујући да смо се тим начином управљали по законима природног развитка. И пошто овакав поступак боље него икоји други занима једновремено све ученике, пошто се ту у посматрању написаних речи ствара једно средиште за рад целог разреда, пошто се при том даје довољно места индивидуалности ученика, то се ми од оваквог поступка надамо бржем, неусиљеном слободном и лаком увођењу у

писмени говор. Васа ШЕШИЋ УЧИТЕЉ.

О БАЈКАМА ЗА ДЕЦУ — ПАОЛА ЛАМБРОЗО —

Зашто се деци толико свиде бајкег Ми одрасли питамо се често, како могу деца да налазе толико задовољства и занимљивости у бајкама, у овим причама које кипте невероватностима, које наш здрави разум не може признати. Деци, напротив, бајке се у толико више свиђају, у колико су већма немогућне и несмислене: дрвета што играју, камење што пева, орах из којега излази дивно одело што светли као месец, чизме од седам миља, прстен који чини свога носиоца невидљивим, принцеза која својим плетеницама вади воду из дубоког бунара — све ове невероватне ствари деца примају живом радошћу и веома жудно; за њих ове ствари имају велику привлачну моћ. ;

Многи сматрају да ова наклоност према бајкама стоји у вези са великом маштом у деце и да малишани због тога налазе задо"вољство у причању необичних и невероватних доживљаја.

Ну узрок овој појави биће да је други. Паола Ломброзо је дуже време посматрала велики број деце, па се уверила, да деца напротив имају врло мало маште, и да она чудне појединости бајака схватају тако, како ми и не слутимо и не можемо себи то ласно представити.

Натриродни свет бајака нема по себи ничега чудноватог и