Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 751

уз исте знаке, стаће сад ученике мање муке и неће се појавити тако насилно, јер су они већ навикнути на то. При понављању наших речи, ми делимично покријемо реч, и дајемо да ученици погађају која је, и то најпре по слоговима, а после по гласовима. На крају можемо исећи наше картоне, па од тога састављати нове речи.

За ове описане вежбе у читању није потребно више од 20 минута дневно, Тим вежбама се прикључује и писање. Што је ново то се прецртава. Деца имају свеске са шпартаном хартијом, и у те свеске бележе први материјал за читање. Линије саме дају деци најважније елементе за антикве, усправне и положене, те ће и најслабијем бити лако писање по њима. За ове вежбе препоручује се само по себи плајваз. Тим начином ученици сами пишу свој први буквар.

Из овог буквара, који су ученици сами писали, треба да уче и читање на глас, које је већ тим припремљено, што се при показивању сваког написаног предмета поменуло његово име. Даљих 20 минута ваља посветити правом писању, тј. писању напамет. Речи, које су деца научила да брзо и лако читају, пишу се сада без прегледа. МИ учитељ и ученици видеће, да је много шта од написане речи заборављено или измењено. Учитељ освежава сећање поновним посматрањем, а ученици на основу посматрања исправљају своје продукте. Ове вежбе; при којима се враћамо на посматрање, морамо тако дуго посматрати, докле год се не буду речи писале брзо и сигурно.

Од времена на време учитељ приређује испит, на коме ће се писањем и читањем поновити све учене речи, да се не би заборавила која већ научена реч.

Најзад даљих 20 минута ваља посветити техничком писању, којим се спрема за наставу лепог писања. Ток од лакшег тежему тако је често и добро за ову област описиван, да о томе није потребно овде говорити. Тачно одређивати време када ће ове вежбе отпочети, није за препоруку. То зависи од развијања остале наставе и то треба свако сам да одреди. Против прераног почетка косим курентним писмом не наводе се само-с педагошке стране оправдани приговори, већ и са лекарске и са уметничке.

Ми смо се потрудили да следујемо основима и законима развитка писменога говора, и да према томе удесимо наставу писменога говора. Ми смо морали одвојити наставу писања од очигледне наставе и говорних вежбања; давали смо да се очигледни материјал