Učitelj

766 УЧИТЕЉ

представљају црне и беле лопте. Најпре се нацртају лопте па се по том нацртано напише.

| ОКО = | о. со 6=8+-+8 | + + • +0 | 4+1=5 | о%%0о0о 5=94+48 | |... 00 | 83+2=5 Ф • 00+ 6=4+-+2 | ан и | 155 ПГ 677 А Ф 000 Пт ПА =1+4 | пе ПЕРА Е Е 60. | |

Без сумње да су прсти на руци једно од најлепших помоћних средстава, природна рачунаљка. Неоспорно је, да су се људи раније њима користили при рачунању и бројању.

Да употреба прстију продужава период рачунске наставе са помоћним средствима то је истина. Нарочито то вреди за слабе ученике. А зар слаби не треба да иду истим путем ка достигнућу навика у рачуну, којим иду и способнији и то баш помоћу вежбања са реалном основом.

У осталом наша се педагогика не брине о слабима. Њима се просто натура аритметика. Тим пре што и за њих дође доцније моменат кад и њихово слабо памћење почиње да задржава утиске. Но кад наступи тај моменат, у прстими већ нема више потребе, јер тај начин није сасвим погодан.

Ради тачности резултата сасвим неспособним ученицима ваља препоручити да се целога живота користе у рачунању прстима. Врло је корисно за такве ученике одложити употребу цифара што је могуће дуже. Цифре су символи, који немају ничега заједничкога са бројним сликама. За слабу децу то су јероглифи који им не олакшавају рачун, него их још горе буне. Место цифара може се користити кубићима са бројним сликама. Или да би насликали цифру 5, могу се нацртати 4 вертикалне цртице, пресечене једном хоризонталном цртом. Две тако нацртане петице једна до друге означавају број 10. Ту систему употребљавају и данас, на пример продавци угља.

Ја сам смислио једно средство, које личи на руске рачунаљке. Цртају десет тачака распоређујући их вертикално или хоризонтилно. Користећи се тим и чином, може се достићи велика брзина;