Učitelj
МЕТОДИКА 765
8 се састоји из две четворке; или из четири двојке. 6 се састоји из 3 двојке.
8 » » » 4 » 6 » » 4 тројке 16 . » 4 четворке.
И тако кад се 8 састоји из две четворке, онда те четворке не могу ништа друго бити него 2 дела и сваки је део раван четворки. Значи 8:2 = 4. У томе се треба дуго вежбати. При томе се не смемо бринути само о томе, да се постигне оно што од нас затражи званичан програм, него да се развију дечје силе у томе правцу.
Треба рећи, да смо принуђени да се врло површно дотичемо тих поступака, особито у делењу, ако их будемо нагонили да деле у млађим разредима. Представите себи дете које нема појма о бројевима а мора да подели 15 на 3 дела. Како је то тежак посао за малишана а како је продуктиван посао за старију децу, која покушавају да реше такав задатак (то је за децу прави задатак) и испитују на њему своје дечје силе! Полазећи од тога, ја бих предложио да се не жури с множењем а још више са делењем, оставивши их што је могуће доцније.
= # ж
Оваква предавања не руше већ увек и стално зидају; она се једнострано не опиру на памћење, не убијају машту; она дају основу, на којој ће се зидати настава рачуна и у вишим разредима.
Можда ће ми се пребацити, да је пут који указујем сувише дуг, да се он може убрзати, с времена на време прелазећи старинским механичким вежбањима. То може бити истина. Но времена је код нас много, а стари утрвен пут ништа не казује живоме дечјем срцу. Ако сте ви, па ма шта било, у име неких по Вашем мишљењу виших разлога, ипак решили вршити механичка вежбања онда тим механичким вежбањима ваља придати исто већу разноврсност. Руске рачунаљке а нарочито оне са вертикалним шипкама одлично су помоћно средство. Но зар се на њима може рачунати по читаве часове» Зар се њима не могу уморити деца> Ја бих рекао коју реч о другим помоћним средствима. Пасуљ и боб не заузимају последње место. Ученици напуне њима кутице од машине и доносе их са собом у школу. Може се такође рачунати помоћу тачака и цртица, или, још лепше, помоћу кружића, који собом