Učitelj

906 УЧИТЕЉ

ИЗ ГОВОРА ПОК. СКЕРЛИЋА

У Народној СКУПШТИНИ ПРИЛИКОМ НАЧЕЛНЕ ДЕБАТЕ О БУЏЕТУ О ОСНОВ. ШКОЛАМА И УЧИТЕЉСТВУ.

„Наша основна школа остала је запуштена. Ја нећу да говорим о жалосним школским приликама у новим крајевима. Ту има фантастичних ствари, таквих ствари, које би могле изгледати комичне, кад се не би тицало нашега образа и националних и др: жавних интереса. Али у нашим старим границама наше школство пролази кроз једну велику и тешку кризу. Ми мемамо ни половину школа колико бисмо требали имати, а четвртина школа које постоје зјапе празне без учитеља и ђака.

Школе су остављене на милости немилост општинских управа које често не схватају свој задатак и потребу просвете. О школи се још увек тако мало води рачуна да ми Шрпимо шу државну и националну срамоту: да једном младом и стручно школованом учитељу, када почиње свој тешки и часни просветитељски посао, дајемо мању плату но што је по државним надлештвима имају послужишељи,

Када се нашло за потребно да се поправи свештеничко стање, уношењем бира у државне приходе и плаћањем свештенства из државне касе, нека се и општински школски прирези пренесу у државне прирезе, и нека држава узме на св сву бригу о школи и њеним радницима.

Једном ће се морати и код нас прићи просветном раду са ширим планом у већим размерама. Србија ће морати направити и један просветни зајам, из кога ће моћи сазидати основне школе свуда где је то потребно. Голожај учишеља мора се поправиши, нарочито се морају олакшаши услови за живош млађим учишељима. Само тако моћи ће се повећати број учитељских снага и смањити онај жалосни просветни дефицит.

Неко је приметио да је свему томе узрок закон о народним школама из 1904. Господо, тај закон, који је дао учитељску сталност и у неколико поправио материјално стање учитељства, за своје доба означавао је напредак. Он је у животу већ десет година, и за то време јасно су се виделе његове и добре и рђаве стране, нарочито његови недостатци које треба попуњавати. Радикална странка, која је на влади, има могућности да га попуњава или мења. Она не чини ни једно ни друго. Шта више, има извесних врло корисних, врло напредних и демократских одредаба у томе