Učitelj
ОПШТА ПЕДАГОГИКА 929
зашто им је дотични ученик изостао, као и да неће тога дана доћи, те га неће очекивати, ни дангубити на-очекивању ових, што у противном случају мора чинити. _
Недолажење деце на време у школу чини сметње у настави и васпитању с тога, што једни ученици-це дођу и сувише рано, па лармају, туку се и разне изгреде праве, чекајући друге, који долазе доцкан. Наставник мора чекати на долазак. ових, па тиме губи у времену и не може да се заведе потребан ред. Неки пак дођу и после одређеног времена, па уласком у школу ремете ред и прекидају наставу. ј
Мислим да смо доказали колико је неопходно нужно да деца долазе на време у школу, колико ради наставе и васпитања, толико и ради стварања навика: уредности пи тачности. Јер и данас се време много цени, сувише много, толико, да је сравњено с новцем, као што се то цени у другом свету. Гле Хе 15: Сеја, кажу Немци. Ми Срби од тога много патимо, па стога би требало наш подмладак спремити, да он бар у овоме достигне напредније и културније народе од нас.
П Чистота тела и одела. О чистоти тела и одела није потребно ни говорити, то је већ јасно за свакога, јер се каже: 4истоша је пола здравља. Ко хоће да је здрав треба да се стара да је чист. И код ученика-ца тражи се чистота тела и одела. Она је потребна колико са здравственог гледишта, толико и ради ђачког угледа, али како извођење овога зависи поглавито од куће, а школа може бити само пострек, то би ова и ту могла школи помоћи. Наставници саветују ученицима да одржавају чистоту тела; да се чешће перу, купају, нокте режу и шишају. Исто тако и одело да им је увек чисто, опрано и закрпљено, али се ова поука често пута не прима, тј. не испуњава се. Наставници овакве ученике опомињу и по неколико пута саветују, укоравају их с другима, па тек ако што помогне. Често пута се дешавало, да и то не помогне и онда су такви ученици слати кући, да се очисте, закрпе или ошишају, па кад то ураде дођу у школу, а то је немила појава како за наставника, тако и за ученике. Дешава се и то, да ученик дође у школу каљав, испрскан, неочишћених обућа тако, да потпуно стоји блато онако како је јуче било сасушено. То је већ једна врста неуредности, која се нигде не би могла трпети, а у школи још мање. Наравно, да се у оваким случајевима специјално васпитачи морају постарати, да овакве ученике од овога лече, тј. одуче, али би и ту кућа могла велику помоћ пружити школи.