Učitelj

Методика 33.

и сама показиваши. За то су у почетку прсти најбоље очигледно срество. Прсти су природна рачунаљка или ручна справа код заједничкога рада учитеља и ученика. у бројном низу до 10 и у толико још подеснији јер су увек „при руци“. Да би се деца приредила за тако вежбање служимо се у предавању и цртама, тачкама и т. д. Прва дечја писмена радња биће у томе да она све оно на својим таблицама прецртавају што и учитељ пред њиховим очима нацрта на школској табли. Бројеви се показују још и бројним сликама што их има на коцкама и камичцима у домини и т. д. Познато је да неможемо непосредним (једним) погледом више од четири ствари схватити ако нису у извесном реду поређане. За то бројне слике показују количину јединица бројева од 4 до 10 у прегледном груписању те смо онда и у стању да и бројеве изнад 4 једним погледом обухватимо и упознамо. Овде се истина схвата мања садржина али зато свакако више и боље један известан ваздан опет повратан и сличан облик. У толико дакле чини и бројна слика прелаз на број. Као год што ова, тако исто и бројна слика изазива одмах у нашој свести дотичан број. Приказивање бројева помоћу црта и тачака, као и често цртање појединих а са 4цр"тице још уоквирених бројних слика јесте врло лепа и добра писмена радња колико то све има послужити за схватање бројева. Али нека се приказивање израде (израчунавање) што мање практикује. Не би ваљао овај начин: |||||— |||, јер то није очигледно, те ће младога рачунџију само збунити. Али се исти задатак даде овако приказати: |||- = |||. Дакле деца напишу прво четири црте и онда изговоре: „једна мање“ те прецртају потоњу (четврту) прту и онда виде да остаје још три (|||) црте. Тим прецртавањем врло се згодно спаја и радња „одузимања“ те се тако а нехотично приљуби уз ту превучену прту внак за одузимање (минус, мање) и појам о одузимању. Рачунање на зидним бројним сликама нека се посве одбаци. Велика је дидактична погрешка ако се узимају у поступак сва четири основна вида рачунања упоредо. Ко то чини тај много предпоставља и тражи од детета прве школске године. Он не " дели лахко од тешкога, нити просто од сложенога. Боље је вежбати најпре у оба лакша вида, т. |. сабирање и одузимање, а множење и делење нека се у бројном низу до 10 сасвим изостави.

Учитељ 5