Učitelj
34 Учитељ
ИЗ ШКОЛСКОГ РАДА
Ђ. С. Којић, учитељ: Предавање из Земљописа за 1. разред основне школе
из ПРИРОДЕ НА МАПУ»
Пошто се у П. разр. изучи најближа околина непосредно и очигледно посматрајући је, у Ш. разр. треба то знање проширити, па зато се и прелази на даљу околину, која се очигледно не може посматрати, па зато се у Ш. разреду прелази на учење земљописа помоћу мапе.
Да би се деца уверила да је мапа тачна и верна ономе што је на земљи, треба да нацртају своју околину сама, са неког узвишеног места (брда), па да то после упореде с мапом. А ради тога треба после и мапу У ПорулИТЕ са околним земљописним објектима,
При првом упознавању с мапом треба им нарочито објаснити стране на мапи (како, видеће се после из предавања). За тим треба им показати знаке и боје на мапи их објаснити за што су ти знаци такви. На пр. за што је планина нацртана црно, а равница зелено. За што је река кривудава и све дебља идући ушћу, итд.
Циљ је земљописне наставе да упозна ученике са њиховом отаџбином географски и историјски, те да се на тај начин изазове и створи код ученика љубав према отаџбини, по оком правилу: „знано — вољено“. То упознавање извршиће се, и та љубав створиће се, ако се Земљопис не предаје само у четири зида школска, већ ако се праве бар подаљи излети у · околину, а нарочито на брда и планине, одакле је велики видик.
Том приликом ученици виде разне земљописне објекте и стичу колико толико појам о просторности, јер је тај појам код деце врло скучен ограничен на 2—3 околна села, а код варошке деце само на дотичну варош. Варошкој деци су ови излети много потребнији него сеоској. Без тога узалуд је пред децом отегнути да је нешто далеко, далеко. Сасвим је друго
+ Г. Којић спрема једну књигу у којој ће бити штампана његова практична предавања, па нам је неколико тих предавања уступио за „Учитеља“. Уредник.