Učitelj
70 Е Учитељ
тамо ван нас, где са њом није везана прошлост наших инаџијских и спекулативних борби са организацијама за просвећивање и организирање ширих маса преко народне омладине.
Њезин је основ за боље дане у нас ударен, а за ове досадање у Краљевини, израђен је нов привремени наставни програм, којим се поступно улази у нову улогу Грађанских Школа код Словенаца, Срба и Хрвата.
ж
Питање о Школском Надзору нико више, у начелности тога питања, не дотиче; пошто је оно само собом већ за свакога јасно. Али, питање о школским надворницима од 1918. до данас већ је усталасано и отворено. Оно, само собом и извесним стицајима, како је, са разлогом или без разлога, изво– ђено — тражи и допушта право да се не сматра за окончаноНе, но баш — напротив. Оно се као такво мора нашом пажњом и императивом да и даље тражи и корегује. И ако би се могли, | али само неки, поједини детаљи донекле да отрпе и оправдају у моментима државне и друштвене обнове у Србији и ван ње — никако се даље не сме ићи, како се ишло. С тога је неминовно нужна поправка учињених, свесних или несвесних,. грешака. И то што пре! јер, у колико се те грешке исправе. и начелност тога питања постави на правилну и праведнију основу — у толико ће се веће јемство прибавити и осигурати: углед оних, који су на том положају а дорасли потреби установе за живот и напредак школе, наставе и личности учитељеве. Без тога, гангрена се шири, организам све се даље и даље инфицира и на путу је да пропадне. Само нипошто се не сме ни трунком помисли у том пословању осмелити, да буду поједини кандидати који заузимају високо признање у учитељским редовима као посленици на просветном послу, незгоднотангирани с тога, што им обележје њиховог политичког уверења не годи месту одакле се формира кадар за службу у Просвети. -
И као год што је се догурало дотле да тај положај постане подређен и мало завидан; да не буде више као наро– чити степен заслужног одликовања и опште признате вредности: дојездило томе, да се у те редове нађу и људи које: „еснаф не познаје“. Тиме незгодним, стигло се дотле, да се тај