Učitelj

130 Учитељ –

стога млади учитељи и учитељице кад дођу у ове школе остављени су самима себи, да лупају главом и изналазе путеве и начине како да постигну успех у раду, који се од њих тражи и очекује, а о коме они немају ни појма.

5. У многим нашим селима постоје неподељене школе, тј. школе у којима нема сваки разред свога учитеља, већ један учитељ за све разреде, или за два или три спојена разреда. | Пошто се рад у оваквим неподељеним школама у многоме разликује од рада у подељеним школама, и пошто је број неподељених школа знато велики, и пошто велика већина младих учитеља и учитељица започиње-учитељску службу у неподељеним школама, то је веома потребно да они у Учигељским Школама добију довољно упутстава и за рад у оваквим школама. То би се могло постићи кад би се у вежбаоницама поред Учитељских Школа формирали спојени разреди за вежбање · учитељских кандидата за рад у неподељеним основним школама, а то није нимало тешко изводити. ·

6. Издржавање ученика и ученица Учитељских Школа је такође једно важно питање на које треба обратити пажњу при реформисању У читељских Школа. Зато што учитељска служба није примамљива, зато ни Учитељске Школе немају примамљивости за омладину, као друге школе. |

У нас постоје подељена мишљења о школовању омладине за државну службу. Недавно је један министар рекао депутацији студената: да држава и није дужна да се стара о издржавању омладине у вишим тколама; већ нека се школује који има и може, _ а ко нема и не може не мора се ни школовати на вишим школама. На сваки начин да је овакво схватање бирократско схватање, Људи са демократским појмовима питање о школовању омладине за државну службу не сматрају као лично питање, већ као др-

_жавно питање; не као личну потребу, већ као државну потребу. У границама Србије до рата било је само 27%, писмених а 73%, неписмених, а у Босни и Херцеговини има'само 13% писмених а 87%, неписмених. Да се ово неповољно стање побољша, да се могу школовати сва дорасла деца за школовање, ми морамо имати 20 до 30.000 учитеља више но што их сада имамо. Из овога је јасно да је потреба учитеља државна потреба, и да се према томе државни управљачи морају старати да се ова потреба и подмири, а то ће се моћи постићи: ако