Učitelj

Просветна хроника 137

4

2.) Долазе на ред професори средњих и учитељских школа

и универзитета. И ако њихова права нису регулисана, него

потичу још из времена пре рата, то треба и њихове плате изједначити са платама њихових другова у Србији, какве су сада, у толико пре, што је број професора у Војводини врло незнатан према броју учитеља нар. школа. Тако исто морају и професорски додатци у Војводини бити исти као и у Србији.

Намерно смо на'прво. место ставили захтеве материјалне природе, а то зато, јер су учитељи и професори сад државни чиновници а држава има дужносш, да им обезбеди њихов материјални положај. Но држава, обезбедивши својим просветним радницима њихов материјалан положај, има од њих и права да захтева, да се врше све погодбе српскога школскога закона које у бив. мађ. шк. закону нису садржане. Најглавније те погодбе јесу 1 учитељска квалификација ! учитељски Пени испити и Ш начин учитељског именовања.

Аа4 1. У бившој Угарској било је Срба учитеља, који су служили на срп. версисповедним основним школама и на општинским и државним основним школама. Једни су стекли своје учитељско образовање на српским, а други на држ: мађарским учитељским школама. Ови други слабо што знају из српскога језика (теорије и-историје српске: књижевности), отачественог

земљописа и српске историје. Као учитељи треба сад да раде

у сасвим другим, промењеним приликама. Треба да раде у др-

жавној школи, где су српски језик, српска историја и позна-. вање отаџбине централни предмети. Како ће ти Срби — учи- .

тељи учити децу, кад и сами не знају богзна шта из тих предмета. Ту је посве оправдан овај захтев државни: Ко од Срба — учитеља није свршио српску учитељску школу у Сомбору, а служио је као комунални или државни учитељ у Војводини, дужан је да пред нарочитом комисијом у року од једне године дана допуни своју учитељску диплому зрелости из срп-

скога језика, историје СХС и земљописа краљевине СХС. Пред“

том комисијом имаће комунални или државни Срби — учитељи да покажу своје довољно познавање српскога језика, историје ч земљописа и то: из српскога језика: потпуно. познавање граматике (науке о облицима и синтаксе), теорије књижевности са нарочитим обзиром на српску усмену народну књижевност и историје целокупне српске и новије хрватске књижевности;

.