Učitelj
с
_ Методика 269
споменут случај једног дечка, који је као необично обдарени визуелни тип за тренутак могао изналазити производе чак и' вишецифрених чинитеља при множењу-из главе.
Експериментима је даље утврђено, да се по правилу најлакше схвата сабирање, затим одузимање, па множење, а најтеже дељење. Споменули смо већ да је Бранденбергер нашао, да се најтеже множе бројеви са 7, 8 и 9; међутим се дељење уопште сматра као најнепоузданија рачунска радња, јер се она мора увек сводити на друге радње. Наши пак резултати испитивања појимања рачунских радњи довели су нас до закључка, да се одузимање лакше схвата помоћу сабирања, а садржавање помоћу множења, при чему је психички акт контраста у законитом рашћењу и опадању бројних количина од пресуднога утицаја. С тога миим препоручујемо упоредно н наизменично упознавање обеју ових група рачунских радњи (види „Преглед распореда рачунског градива по десетичним групама“).
До нешто друкчијих резултата у испитивању рада с бројевима дошао је КизсћКе. Он налази да би ток наставног рада с бројевима имао да се подеси у ова 4 ступња поступне апстракције: 1) чулно рачунање с дрвцима и уопште с предметима, 2) сликовно рачунање на тачкама, 3) симболично с цифрама и 4) чисто унутрашње, т. ј. у памети или како ми то кажемо, усмено. Али се још на први поглед види, да се Рушке при одређивању ових ступњева нимало није освртао на захтеве модерне. Психологије, кад хоће да измири чулне слике дрваца са сликовним шачкама, дакле две сасвим разнородне врсте представа, и кад писмено рачунање истиче пре усменога.
Вредно је најзад овде истаћи, да су оба експериментална · истраживања у погледу схватања рачунских радњи вршена махом над одраслима. Од тога је донекле одступио К. Екхарт, који је две године испитивао визуелне слике представа у рачуну код ученика народне школе од 8.—10. године у Франкфурту ва Мајни, да би утврдио значај визуелних елемената при памћењу бројева и рачунању с њима. Ученици над којима је Екхарт вршио експерименте већ су раније били учили рачун. на групама тачака и руској рачунаљци. Том је приликом он. нашао: | 1) У појединостимг: да су од о8 Пон визуелног типа