Učitelj

36 - Учитељ

.- ete o ан утецаја ових метода на. васколики унутрашњ вот ђака. Само помоћу овог другог кадри-смо нас учно установити вредност нарочите нгставе и радних метода.

Прву од ових фаза Мојман назива синтетичко- материјал“ вим, а Др) ту. аналтичко- формал HHM „експериментом. Чисто Дињ. дактички „разредни опит. трактички. се свађа-на прву фазу, син-;, тетичко-материјалну. (ва се бави колективним (скупним; еп: тасзе) испитивањем „(т. 88. амерички 40515), проучавањем разредног. тока. ИЛИ процедуре. Али овако скупно, експериментисање. не дозвољава тачну контролу усгова, што је врло императивно, за научну детерминацију унутрашњих увета (/Did; А 150). Ова разредна колективна исдитивања се морају надапљу- нити алитичко лидактичким експериментисањем на индивиду- : алним ђацима, пси

Трећа сфера урне и помена лакође се мора. подвргнути опиту. Наставно градиво у строжијем смислу, иколски уџбеници, перцепцијони (опажајни, зерни) материјал сваке: врсте, глобуг и, па и ђачке бележнице и прописии ђачка пера и оловке могу се узети, за испитивање у погледу на њихову,. адаптилност према упоредној. експерименталној процедури. Додуше, целисходност наставног градива (као организацеје васколике школске обуке) може се углавноме детерминисати не са дидактичким општим. већ са општим истраживањем развојних (еволуциј јоних) степена у деце и развића њихових нарочитих душевних способности.

Али све ово захтева да се надопуни са чисто дидактичКИМ експериментом, који је у стању да определи да ли извесно наставно градиво одговара оним општим захтевима прилагођавања на дечји степен развића, На овај је начин нађено да шестогодишње дете схвата изоловање предмета у стварној настави помоћу слика лакше него ли ситуације. Али не треба. за то претпоставити да су све слике изолованих предмета боље од свих ситуација. Нарочи:о наставно градиво мора се подврћи практичком кушању у разредној соби

Према томе Мојманова експериментална педагогија је шира... · од Лајеве експерименталне дидактике — то је експериментална дидактика која се надопуњује широм основицом унутрашњих. и спољашњих, прошлих и будућих прилика или услова, потпуним, свестраним испитивањем еволуцијонога и васпитнога.