Učitelj

386 У ит Њ

тонови хармониски поређани, а то се може за скромну цену прибавити: виа

Ако прилике у свему дозвољавају да дете свира по својој жељи и на свој начин на стварном клавиру, дело неће само увећати му неописану срећу, него ће појачати његову неизмерну љубав према музици и оспособити га за самоизражавањеМало људи у свету очекују да постану вештаци на каквом музичком инструменту. Техника је другокласне вредности. Љубав. према музици, жеља наћи израза кроз музику, важна је 0с0бина, која ће гајити технику од петнајесте године. i - _ (Слушање песама као дневно искуство раног детињства, потентно је за имитирање и добру нарав. Беба која слуша често певање и успаванке, у току прве године, покушаће да и оно нешто на свој начин певуши, а већ у другој години певаће. извесне одломке неке лакше песме. (Ово је певање као што треба, које се развија из дневног искуства живота, Егоеђе! је захтевао од његових учитеља, да подстрекавају ово спонтано и природно певање и да дају пример својим сопственим спонтаним певањем кад су са децом. У данашњим прогресивним школама, деца свих доба старости су подстрекавана, да компонују мелодије за неке стихове и мање песмице, које они знају, а доцније да развијају хармонију. Тако стварањем дете развија. богатије самоизражавање, и ако је оно заинтересовано да постане вештије прикупиће сву своју снагу, да постигне и технику. Која ствар дира у душу више него натерати дете силом да вежба (свира или пева). чија је душа револтирана, и које свакога момента стиче дубљу одвратност према музициг

Ми немамо ни једне књижице са мелодијама удешене нарочито за децу, што је знак да нисмо довољно обратили. пажњу на велику васпитну вредност и значај музике (свирања. и певања). при образовању воље и на тај начин занемарили хармониски развитак.

Песме: за малу децу треба да буду удешене према деци и да базирају на познавању дечије психологије и обима дечијих гласова. Нека деца могу изразити по који тон и у трећој години, друга не могу до 6. или 7. године. Природно обим детињег гласа може се лако пробати помоћу клавира; он ће обично ићи од „Е“ до „А“ у трећој години и од средњег „ВБ“ до горњег „Ор“ у шестој години. Ове психолошке границе по-