Učitelj
О дечијој књижевности 393.
Отуда слике у дечијим књигама више играју улогу и више се разумеју, него сам текст, нарочито за мању децу, при чему велику улогу игра и машта. Деца нпр. знају да животиње разне. нити носе одело нити говоре нити пак раде какве послове, али кад виде жабу под амрелом пацова у „шлафроку“ или медведа са кецељом како сеје жито, њима се то допада, јер знају да је то шала; Али кад ви њима кажете једно дете било непослушно па га отац обесио за језик. Њих то не може занимати јер знају да то није ни шала ни карикатура, него ординарна и драстична лаж. Она знају да ни један отац неће обесити своје дете. А зна и са драстичне мере и као примењене у животу према деци не успевају а камо ли измишљене,
Можемо ми бити наивни па писати шта било али се деца. намрште кад им дамо неку песму за декламовање која им -се не допада. Истина њихова оцена не мора бити меродавна свакад, као што ни оцена одраслих не служи сваки пут за мерило неке књижевне вредности, али зар ми смемо да се оглушимо о томе, кад ено, тај укус као што видесмо, имају и деца. Очевидно у већини случајева књижевно лепе ствари и деци се допадају само што она не умеју себи то да објасне. Али умеју да изразе допадање или недопадање. А то је једна најважнија ствар у дечијој књижевности, о којој се мора водити рачуна. Многи писци не водећи рачуна о том пишу толико досадне ствари да заводе децу у маглу и забуну те после постану неспособна и правој истини да Верују и да вредеће књижевне ствари читају. Мора се дакле унапред пречистити шта је истина а шта лаж и карикатура, шта је шала и бајка а шта прича из стварнога живота. И онако исто као што морамо са децом 03биљно разговарати кад им што говоримо, иста тако морамо на то пазити и кад пишемо за њих.
И дечија дакле књижевност мора бити не само књижевна него и нешто више од тога, она мора бити обазрива. Јер писац за одрасле не бира угиске он фотографише све из живота, ели писац дечији мора бирати за свој састав само оно што је угледно и морално вредеће. А то је нешто теже од онога првога. И дечији писци су у тежем положају од првих и зато их је ваљда мање од ових. Камо, ко замени Змаја у дечијој песми а ко баснописце и приповедаче дечије, првих издања. наших дечијих књига