Učitelj
Књижевни преглед 423:
бијање стакла, једење кромпира, гашење свећа, одвлачење дрвета, пуштање мехурова, спуштање низ лествице, излажење“ путвика, рањени војници, одлетеле птице, разбијање чашице, превезени људи у чамцу итд. Људске се фигуре могу илустровати у виду фигура од палидрвца. Остале деца моделују од. глине, па цртају и T. JL.
Наравно, да овај наставни метод мора бити јако привлачан и мора да одговара дечјој природи, пошто буди у деци самосталан рад. Задаци морају бити у облику прича, пошто се ученици више њима интересују но жалосним задацима из. уџбеника. На пр. мати је послала Веселина у дућан. Дала му је 20 пара. За 10 пара је морао да купи гаса, а за 5 сапуна. Колико је пара морао да вратиг — Врло често учитељева. катедра постаје трговина, ученик трговац, остали купци. Новци се праве од хартије, а граде их сами ученици. Живот се уноси у школу. На табли се цртају купљени предмети и бележе њихове цене. Цене морају бити стварне, да би ученици ушли. у снет стварних факата и појава. i
Унутрашње задовољство је најглавнији циљ коме мора. тежити наше васпитање. Ропски рад место слободне делатности доноси штету. Знање и механичке навике су циљ старе педагогике. Математичко понављање главна полуга старе школе. Нико и не помишља, од родитеља, да би му дете добило криве ноге, док се у школи слабо води рачун о узроку и последицама и кљука се дечје памћење на све могуће начине. Принудна пажња, притисак и слепо подчињавање чине рачун досадним и мртвим занимањем. Највећи пак непријатељи школе и јесу они педагози који не дозвољавају никакво побољшање у настави овој. Не постоји нигде апстрактан број, број одвојен од предмета и опет се рачун учи са задацима: 23418, 31725. и т. д. Научна педагогика због тешких дечјих мука и мора изJIOKHTH оштрој критици старе наставне методе и извести реформу метода савремене школе, она мора ослободити децу и од притиска који на њих врши апстрактна настава у рачуну.
Систематизирање материјала стоји у тесној вези са при: нудним, пошто се принудни метод најлакше примењује у добро. сконџентрисаном и доведеном у стрсги поредак материјалу. Стара школа без систематизирања не може да живи. У њој ученици примају само оно што им се даје. Такав начин рада.