Učitelj

514 - Учитељ

младежи. Учитељи у многим културним државама у Европи и Америци имају приступа на универзитетским педагошким и филозофским факултетима; они оснивају своје педагошке лабораторије, педагошко-психолошка удружења, педагошко:просветне зборове, конгресе, и слично. Ја се надам да ћу у блиској будућности и наши учитељи (барем најдаровитији и најопробанији) имати приступа на нашим универзама да слушају. педагогију. Овај идеал треба да што пре подупре и иницијатива наших виших педагошких школа које се засада скоро ни мало не удаљавају од традицијоналних сличних педагошких. завода у Бечу и Пешти. Наши педагошки идеали треба да иду куд и камо даље, а поготово сада када имадемо пројекат за осморазредну основну народну школу. У овоме погледу може се и код нас учинити први корак као н. пр. иу Америци. | Наиме за први мах може се дозвољавати редован приступ и

оним учитељима који су свршили одлично учитељску матуру и који су успешно делали у школској пракси. Педагошки факултет Њујоршког Универзитета н. пр. тек. од 1903. године захтева В. А (Васћећог ој Аг!) што одговара нашој гимназијалној или реално-гимназијалној матури плус две године у колеџу а пре тога дао је приступа ванредно способним учитељима да полажу и два академска степена: Махјег ој Редарору (магистер педагогије) и Постог ој Редагору (доктор педагогије); Слично би се могло увести и код нас, јер је, заиста штета да учитељи кова нашег Др. Воје морају ићи у иностранство да се упишу као редовни студенти педагошких наука.

Отегох мало са овим претходним примедбама, јер мислим. да баш данас нису на одмет. Уопште речено, чудим се што видим да се о тој ствари релативно мало расправља у нашој великој и слободној Краљевини. Или је то ваљда неко затишјеза велика будућа акта у томе правцу2...

Il.

Пре него што почнем на саму дисертацију Др. Воје рад. сам да ма у кратко проговорим о одабирању теза наших студената на страни. Већина одабиру тешке и опште радње као што је предмет ове тезе. Други одабиру опет олакше тезе, а трећи се опет баве оригиналним испитивањем деце, ђака или одраслих у лабораторијуму или у школи. Врло их је мало које