Učitelj

Život u obuci 55Ek

nikako vidjeti fizičkim očima, nego duševnim. Ovamo sebroji povijest, svjetska i biblijska, zemljopis, basne, priče,. a od česti i prirodopis. Unesimo dakle što više života u. školu,„.a. mladeZ vodimo „češće u prirodi i. ŽIVOT.

МЕТОДИНА

Мил. А. Вујанац Смедерево.

Прилрема за читање И Писање | | разреду

Питање учења писмености и буквара јако ме занима већ 30 година. Увек ми је била мучна и досадна анализа и синтеза речи у састојке. Нисам могао запазити ма какво интересовање дечје за тај сухопарни и сасвим апстрактни посао. Радио сам и ја т. зв, „припрему“ и постизао успехе за дивљење. Али сам проклињао и онога што ме је у школу послао а не само у учитеље. Досађивао сам и деци и себи верујући, да је такав рад резултат дугога размишљања и искуства најпаметнијих методичара, те ја и немам потребе да тражим други пут, јер не могу ништа ново измислити,

Припрема се схватила рђаво. Сав рад школски није ништа друго него припрема. Но, децу првих дана ваља свикавати: школском реду, дужностима према другима, руковању“ прибором, па посматрању: боја, облика, правца, положаја, количине, удаљености предмета и т. д. Уз то деца се упућују у разговору и пажњи. Тиме се развија интересовање, које је услов: сваком раду и резултату. А ми т. р. од првог, или бар десетог дана запнемо: „Сено. Шта сам рекао Раздвој на слогове! Колико си пута отворио устаг — Кажите неку реч што се почиње гласом с!..... « А чега има овде занимљивог> Очи овде ништа не раде, а уши чују нешто непојмљиво, нешто далеко од стварности. И, првих дана, дете клоне од досаде.

Зато сам ја одавно постао противник анализе и синтезе: речи као припреме за читање и писање. У разговору са друговима нисам наишао на одобравање. један млађи интелектуалац учитељ рече ми: „О томе нема говора. То је пречишћенопитање. Пуна два месеца мора трајати припрема док и најдуже речи не раставе и саставе, па тек онда прећи на слова: Не-

: Пуштамо овај чланак г. Вујанца, који се слаже с мислима које је изнео г. Удицки у једном од минулих бројева „Учитеља“ о овој ствари, отварајући ступца овога листа и противним мишљењима јер налазимо да је то само у интересу наставе и напретка методике.