Učitelj
Педагошки преглед 563
теља ја имам јак осећај блаженства и радости и при самој помисли, да постојим на свету“ — пише један паметан, весео и леп малишан, препоручујући свима да се не хране мегом, већ ружама, еда би се надахнули лепотом и сунцем. „Мени сада изгледају тако груби неки људи. Ах, како би волео да будем сасвим, потпуно чист и да живим, у кристалном дворцу, где се може приметити и најмањи трунић прашине и скинути.“
О ономе, о чему малишани мисле, маштају и чега се сећају, о томе и пишу. Више пута у месецу они имају часове „састава,“ које очекују с нестрпљењем. Пошто не осећају никакав пратисак школске формалистике, то они слободно мисле и пишу искрено и просто. Они сшварају. Многи, који су 0о6бдгрени богатом фантазијом, побуђени учитељевим говором, пишу праве мале поеме, Ученици су потпуно слободни и могу да пишу о ономе, што су лично преживели, или о ономе што, се оцртава у њиховој поетској фантазији, или о својим надама и замислима.
У поменутој књизи наштампани су састави чегрнајест ученика. „Ја сам просто из осећања естетичког задовољства = вели аутор, скупио ове саставе. Читање њихове радује ме онако исто, као и лепо певање хора мојих малишана,“
Сваком су саставу предходили разговори у разреду. Учитељ је такође исказивао своје погледе, али их није натурао деци, Он је само побуђивао активност њихових мисли и фантазију.:
Кад се све прочита, што су ови малишани написали добија се — у опште — јасна представа о индивидуалности сваког појединца, а слика сваког појединца рељефно излази испред нас, као да се с њима лично познајемо. Није тешко одредити које од ових малишана написао неки од ових 126 састава. Тако треба да буде. Али ако узмемо 126 састава из неке друге књиге и прочитамо их ми нећемо бити у стању да одредимо, које је чији рад. То је доказ, да ученици нису радили самостално т. ј. нису писали о ономе о чему су хтели да пишу (што су видели, слушали, осећали), већ о ономе што им је било задано и то по извесном шаблону, без живости, понавља-
+ Простор листа не дозвољава да цитирам обраде појединих тема, од којих има врло занимљивих.