Učitelj

530 Учитељ

savoir positift une condition du Кама! заеп ацпе. ШТацпЕ дез 1усев, des Ićcole, habituer les esprits 2 estimer la precision de la connais= sance exacte, 2 prćfćrer — le fait — la statistique caustie, a 1 ideć: genčrale hypothćtique, a la construction brillante de lPesprit“.

Слободно преведено то значи: Потреба све то већег сазнања захтева се од свих људи садање цивилизације. Модеран живот бива компликованији из дана у дан. Не захтева се само од професије да има мање рутине, а више егзактвијег знања или примене методе него што је пређе било. Захтеви садашњице су таки да је неопходна техничка обука, јер се виноградар или артизан мора екстензивније приправљати у школи и у лицеуму за позитивно знање и неопходно је да га добро схваћа. Прецизност позитивног знања је предуслов научног рада. Задаћа је лицеума и школе да извежба дух у поштовању прецизности егзактног знања и да више заволе посмаграње факта или егзактну статистику него ли идеју опште хипотезе, рад великог духа.

Дух оваког схваћања односа наставе и демократије огледа се скоро у свим педагошким радовима Лава Толстоја. Па да мало подробније видимо основицу те Толстојеве педагогије.

Ц.

Нема сумње да није баш тако лако схватити Голстоја, јер" је он оригиналан карактер, Рус, мистик, интроспекционалиста.. Због тога и није лако сгранцима да тачно превађају дела. овог нашег великог Славена. Често пута ови су преводи тако. пуно издокторисани и изнакажени да је тешко из њих добити. праву слику о човеку Толстоју. Некоји енглески преводи Толстојевих радова су као оно превод Омирове Илијаде од Попеа, превод који је узрок да су неки рекли да је то „Попеова Илијада.“ Можда би Толстој изгледао и већи да га је превео који | следбеник. Некоји велики људи који су посетили Толстоја у Јасној Пољани јако су се разочарали.

Овде се нећу упуштати у никакву помну штудију његових педагошких радова. Моја је намера само да упрем прстом на извесне Толстојеве теорије. Али и овде се човек сусреће са. једном великом потешкоћом: Толстој баш није врло озбиљно: мислио о неком свом школском раду и врло слабо говори о: томе у некојим својим списима. Руски Русо изгледа да је тађ