Učitelj

Методика 651

ности, у коју се, напуштањем старе школе, запало у новој школи елементарне наставе. Основна погрешка је наиме теоријске, а не практичне природе. По томе и сву одговорност за погрешност подноси педагошка наука, а не педагошка пракса. Та погрешност има свој извор у неразликовању двојаке основне норме у целокупној васпитној настави: у неразликовању психолошке од логичне норме учења, од којих прва треба да важи искључиво за основну, друга поглавито за средњу наставу. Један од битних момената у погрешној важности једне и друге норме јесте неразликовање важности анализе и синшезе у настави. У овоме је прави узрок свој погрешности гледишта, са којега се данас полази у припреми или у теорији о припреми за читање у !. разреду. Погрешка је управо у томе, што се анализа прецењује, те се ставља испред и уздиже изнад синтезе, место да ова претходи и следује оној. Та се погрешка може увидети већ и по ономе што је о томе изложено у првој књизи горе поменутог списа, те је о томе овде излишно ма шта говорити. j

Али се велика принципијелна разлика између претежне важности анализе и претежне важности синтезе у настави може видети и из онога што ваља подразумевати у значају психолошке и логичке норме учења, а што је од пресудног значаја за гледиште које ћемо заузети у питању припреме за прво учење читања. Најкраће поставке о разлици у разумевању једне и друге норме учења биле би ове:

Под психолошком нормом учења подразумети ваља: посредовање наставом ученичког искуства, рад на ономе што улази у свест ученичку, што се стиче као градиво сазнања и вишег образовања у представама, осећањима и вољи, што се посредује духу чулима, што се види, чује... опажа, осећа, ради.

Под логичком нормом учења подразумева се: прерађивање ученичког искуства, стицање онога што се сазнању посре: дује разумом, мишљењем, а то су појмови, расудци, закључци, изведени на основи онога што се разликује и пореди, што се

: Напомена. Целокупни процес сазнања тече од синшезе преко „анализе ка синшези, т. ј- сазнање почиње синшегом ушиска и завршује „синшезом суда. (Види о томе Насшавне Мешоде !. чланак: Анализа и синтеза). Синтеза утиска припада настави по психолошкој норми. Син"теза суда припада настави по логичној норми,